Dienstregeling RandstadRail
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Vanaf 15 februari rijdt er een extra rit op lijn E, tijden:
Slg/S1 07:03:45
Lvn/S1 07:39:00
Lvn/S2 07:44:00
Slg/S2 08:21:45
Ook wordt vanwege werkzaamheden voor het nieuwe eindpunt lijn E ingekort tot Laan van NOI vanaf dezelfde datum.
Slg/S1 07:03:45
Lvn/S1 07:39:00
Lvn/S2 07:44:00
Slg/S2 08:21:45
Ook wordt vanwege werkzaamheden voor het nieuwe eindpunt lijn E ingekort tot Laan van NOI vanaf dezelfde datum.
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Nu ik nader naar de dienstregeling kijk zie ik dat deze extra trein niet zoals gebruikelijk via spoor 2 zal rijden op Rotterdam Centraal maar op spoor 3 gepland staat. Dat zal komen omdat lijn D in de spits afwisselend op spoor 2 en 3 keert, en op dat moment spoor 2 bezet is. Echter, ook spoor 3 is bezet op het moment dat deze trein op Blijdorp aankomt, dus het lijkt erop dat deze anderhalve minuut op Blijdorp gaat wachten op een rijweg naar spoor 3, vanwege het safe-haven principe in de boortunnel. Vanaf Leidschenveen rijdt deze rit dan ook 5 minuten achter de metro vanuit Den Haag aan, bij Slinge zit deze er 6,5 minuut achter.
Echt robuust is het dus nog niet, voor een rit per dag hoeft dat ook niet maar als er straks meer ritten bij komen zal men toch iets anders moeten gaan verzinnen denk ik.
Echt robuust is het dus nog niet, voor een rit per dag hoeft dat ook niet maar als er straks meer ritten bij komen zal men toch iets anders moeten gaan verzinnen denk ik.
- steven
- Lid
- Posts: 746
- Joined: 12 Dec 2003, 15:07
- Location: Schiedam
Re: Dienstregeling RandstadRail
Ik dacht dat het nieuwe station van RR op Den Haag centraal pas na de zomer zou worden geopend? Iemand daar zicht op?
- MetroRET
- Lid
- Posts: 1880
- Joined: 09 May 2013, 21:13
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Volgens de al voorgeprogrameerde "3e regel" op de DRIMs, duren deze werkzaamheden t/m vrijdag 1 juli.
- steven
- Lid
- Posts: 746
- Joined: 12 Dec 2003, 15:07
- Location: Schiedam
Re: Dienstregeling RandstadRail
Oke, bedankt voor het antwoordt!
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Vanaf 4 april wordt de tweede spitsmetro van lijn E ingevoerd, deze gaat 10 minuten na de eerste rijden, om 7:13 vanaf Slinge en om 7:54 vanaf Leidschenveen.
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Nadat de tweede spitsmetro wekenlang 'miste' in de actuele reisinformatie (mij is niet bekend of dit een storing in de reisinformatie is of dat de rit steeds uitviel, RET geeft namelijk nog geen uitval van ritten door in de actuele reisinformatie) is wagendienst 46 sinds afgelopen woensdag weer terug. Echter niet vanaf Leidschenveen, maar pas vanaf Nootdorp of Pijnacker Centrum komt deze in de reisinformatie voor. Heeft men de dienstregeling halsoverkop aangepast vanwege overbelasting van het keerspoor in Leidschenveen?
- MetroRET
- Lid
- Posts: 1880
- Joined: 09 May 2013, 21:13
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Heeft vanochtend gereden met de 5509-5702, rijdt de avondspitsdienst 919 op lijn D nu.
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
In de dienstregeling vanaf 22 augustus komt wagendienst 46 niet meer voor, er is nog slechts een spitsrit over vanaf Leidschenveen om 7:45 (1 minuut later dan voor de zomervakantie). Is de proef waar men zo trots op was stilletjes aan het mislukken?
- Wally
- Lid
- Posts: 457
- Joined: 15 Oct 2006, 15:20
Re: Dienstregeling RandstadRail
Vakantiedienstregeling?
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Even wat stof afblazen, er is een aanbesteding gestart voor de frequentieverhoging! Het gaat om een prékwalificatie voor het verzwaren van de tractie-energievoorziening, er komen versterkende gelijkrichtstations bij Blijdorp, Meijersplein, Berkel en Pijnacker Zuid om te zorgen dat de extra metro's voldoende stroom krijgen. Gewenste oplevering is april 2020, dus ik neem aan dat we de frequentieverhoging niet eerder hoeven te verwachten.
- Jmstro
- Lid
- Posts: 1122
- Joined: 12 May 2006, 00:26
Re: Dienstregeling RandstadRail
Er zijn hier ook geen rijtuigen beschikbaar voorMichaBen wrote: ↑20 Aug 2018, 18:24Even wat stof afblazen, er is een aanbesteding gestart voor de frequentieverhoging! Het gaat om een prékwalificatie voor het verzwaren van de tractie-energievoorziening, er komen versterkende gelijkrichtstations bij Blijdorp, Meijersplein, Berkel en Pijnacker Zuid om te zorgen dat de extra metro's voldoende stroom krijgen. Gewenste oplevering is april 2020, dus ik neem aan dat we de frequentieverhoging niet eerder hoeven te verwachten.

- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Als dat geplande keerspoor in Pijnacker er ooit daadwerkelijk ligt zouden er precies genoeg moeten zijn toch? Bedoeling was de spitsdiensten van lijn D te verlengen tot Pijnacker Zuid, dat is een kwartier heen en een kwartier terug, dus die drie wagendiensten die nu als spitstreinen tot Nootdorp ingezet worden zouden precies genoeg moeten zijn. Uiteraard in combinatie met het verschuiven van een aantal 5300en naar lijn C, 5400en naar lijn A en 5600en (eventueel na aanpassing wielprofiel?) naar lijn D. Zonder het keerspoor heb je inderdaad wel te weinig rijtuigen, doorrijden tot Nootdorp kost je een extra wagendienst.
- Jmstro
- Lid
- Posts: 1122
- Joined: 12 May 2006, 00:26
Re: Dienstregeling RandstadRail
Wielprofiel is niet meer van belang, alle (R)(H)SG3 rijtuigen hebben inmiddels één standaard wielprofiel gekregen.
Spitsdiensten worden dan Aks -Ndp ?
Spitsdiensten worden dan Aks -Ndp ?
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Plan was spitsdiensten De Akkers - Pijnacker Zuid te laten rijden. Halverwege Pijnacker Zuid en Pijnacker Centrum zou dan een keerspoor komen. Rijtijd wordt dan zo'n 46 minuten (exclusief keerspoor) wat om zo'n 10 à 11 wagendiensten zal vragen afhankelijk van hoe de keringen uit komen. Hoekse Lijn vraagt volgens mij om 6 extra wagendiensten ten opzichte van toen lijn A nog niet naar Pernis ging, en lijn D zou er dan 4 extra nodig hebben (waarvan er nu dus 3 reeds als spitsdienst op lijn E ingezet worden). Bij elkaar dus 10 wagendiensten extra, en er zijn 22 HSG3 rijtuigen bijgekomen, zou net voldoende moeten zijn dus.
- MetroRET
- Lid
- Posts: 1880
- Joined: 09 May 2013, 21:13
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Is het niet mogelijk om langs perron 1 te keren en dan terug te wisselen via het wissel wat erachter ligt, zoals met de nachtmetro's van lijn E ook gebeurt ?
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Dat maakt de dienstregeling erg gevoelig, bij een vertraagde rit vanuit Den Haag zou de kerende metro de hoofdbaan blokkeren omdat deze niet kan overlopen, wat de achteropkomende rit richting Den Haag ophoudt. De opvolgtijden op de RandstadRail zijn helaas wat groter dan op de rest van het metronet dus eventjes snel kopmaken op de hoofdbaan zoals lijn A nu bij Pernis doet zit er niet in. En de punctualiteit van de RandstadRail was al niet zo best.
- MetroRET
- Lid
- Posts: 1880
- Joined: 09 May 2013, 21:13
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Maar hoe doen de ritten van/naar Nootdorp dat dan nu?
- luka23
- Lid
- Posts: 1196
- Joined: 05 Dec 2009, 19:25
- Location: Capelle a/d Ijssel
Re: Dienstregeling RandstadRail
Volgens mij was er een keervoorziening op de vrije baan, ongeveer bij de A12.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven
- MetroRET
- Lid
- Posts: 1880
- Joined: 09 May 2013, 21:13
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Duidelijk, maar dan blokeer je toch nog altijd de hoofdbaan bij een vertraging ?
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Ja, maar het zijn maar 3 ritten in de ochtend en 3 in de middag, dus de kans is kleiner en als er vertraging optreed werkt dit niet urenlang door. Daarnaast kan men kiezen of erop spoor 1 of op spoor 2 gekeerd wordt.
Maar goed, ik heb het keerproces in de middag nog niet met eigen ogen gezien, zou best kunnen dat het alsnog tot vertraging zal leiden want de dienstregeling is nogal krap opgezet (kerende ritten zitten veel te kort voor de ritten vanuit Den Haag volgens de dienstregeling).
Maar goed, ik heb het keerproces in de middag nog niet met eigen ogen gezien, zou best kunnen dat het alsnog tot vertraging zal leiden want de dienstregeling is nogal krap opgezet (kerende ritten zitten veel te kort voor de ritten vanuit Den Haag volgens de dienstregeling).
- luka23
- Lid
- Posts: 1196
- Joined: 05 Dec 2009, 19:25
- Location: Capelle a/d Ijssel
Re: Dienstregeling RandstadRail
https://www.rijnmond.nl/nieuws/177054/M ... n-de-groei
"Op de Randstadrail naar Pijnacker heeft de RET al extra metro’s toegevoegd. “Uiteindelijk willen we van één metro per tien minuten naar één metro per vijf minuten. In de stad zelf willen we iedere 2,5 minuut een metro laten vertrekken. Dat past nog binnen ons beveiligingssysteem. We moeten dan wel extra metrostellen kopen", zegt de directeur."
Extra metrostellen? Waren er niet om precies die reden 22 in plaats 16 HSG3's besteld?
"Op de Randstadrail naar Pijnacker heeft de RET al extra metro’s toegevoegd. “Uiteindelijk willen we van één metro per tien minuten naar één metro per vijf minuten. In de stad zelf willen we iedere 2,5 minuut een metro laten vertrekken. Dat past nog binnen ons beveiligingssysteem. We moeten dan wel extra metrostellen kopen", zegt de directeur."
Extra metrostellen? Waren er niet om precies die reden 22 in plaats 16 HSG3's besteld?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven
- MetroRET
- Lid
- Posts: 1880
- Joined: 09 May 2013, 21:13
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Nee... die zijn alleen aangeschaft voor een 5-minutendienst Rotterdam Centraal - Pijnacker Zuid v.v.
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10894
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Niet zo gek dat dat past, want op de Calandlijn heeft men gewoon jarenlang met deze frequentie gereden in de middagspits. En in de ochtendspits reed men elke 2,7 minuut met in het drukste halfuur drietjes SG2, dat gaf 5% meer capaciteit dan de huidige dienstregeling te bieden heeft in het drukste moment van de spits.In de stad zelf willen we iedere 2,5 minuut een metro laten vertrekken. Dat past nog binnen ons beveiligingssysteem.
Een paar jaar? Amsterdam heeft begin januari 2017 de aanbesteding voor hun nieuwe metro's gepubliceerd, en in de zomer van 2021 verwacht men de eerste metro's in dienst te hebben. En een volledige frequentieverhoging kan niet met slechts 3 rijtuigen, maar pas plaatsvinden als alle benodigde rijtuigen binnen zijn. Met dit tempo zit je dus al aan 5 jaar, exclusief besluitvorming, en exclusief de benodigde tijd om de aanbesteding op te stellen. Dus tenzij men via een trucje nog eens 22 HSG3 stellen erbij kan bestellen zonder nieuwe aanbesteding vermoed ik dat 2025 erg krap zal kunnen worden.Dit jaar wil ik daar een besluit over nemen, dan hebben we de voertuigen over een paar jaar binnen. In het ov moet je altijd vooraf plannen.
Kijk, eindelijk eens wat positiefs, dus ter vervanging van de MG2/1 kan men in 2030 metro's van 60 meter aanschaffen die overdag per twee gekoppeld ingezet gaan worden op lijn D?De nieuwe werkplaats kan eventueel nog worden uitgebreid als metro’s in de toekomst nog langer worden.

- MetroRET
- Lid
- Posts: 1880
- Joined: 09 May 2013, 21:13
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Re: Dienstregeling RandstadRail
Of langer in de zin van 42,7 naar 45 meter om de 90m perrons volledig te benutten. 
