Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post hier alles over de nieuwste uitbreiding van het metronet, de Hoekse Lijn.
User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2818
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Tristan » 12 Sep 2018, 06:02

Gisteren is ook getest, vandaag (en met uitloop morgen) gaan we testen met 100 km/u.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?


User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 12 Sep 2018, 16:16

Mooie foto's! Weet iemand of ze zometeen nog langs Maassluis zullen gaan?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10879
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 12 Sep 2018, 16:23

Toen ik wegging waren ze aan het pendelen tussen Schiedam Nieuwland en Vlaardingen Oost. Eerder in de middag hadden ze een rit vanuit Maassluis naar Vlaardingen Centrum gemaakt. Verdere planning weet ik niet.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 12 Sep 2018, 17:02

Ik zie dat bij Msw de hekken bij de overweg zijn weggehaald, gaan deze nu automatisch dicht? Het station is nu wel toegankelijk en ik denk niet dat dat de bedoeling is :lol:
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10879
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 12 Sep 2018, 17:07

Bij Vlaardingen West waren de meeste hekken ook weg, je kon ook gewoon het perron op en zelfs enkele incheckpaaltjes leken actief te zijn. Echter de slagbomen waren nog vastgebonden, en ook op de overige overwegen in Vlaardingen stonden vanmiddag verkeersregelaars dus alles lijkt nog buiten dienst. Maar er is wel iets actief qua beveiliging want het voorsein voor de goederentreinen richting Vulcaanhaven toonde geel.

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2818
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Tristan » 12 Sep 2018, 18:22

Klopt, Michaben!
IMG_4538.JPG
IMG_4526.JPG
IMG_4520.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tristan on 12 Sep 2018, 18:23, edited 1 time in total.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2818
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Tristan » 12 Sep 2018, 18:22

IMG_4560.JPG
IMG_4548.JPG
IMG_4539.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 12 Sep 2018, 21:45

Op die laatste foto zie je dat het perron al schuin afloopt bij de voorste deur, terwijl de metro wel netjes bij het bordje staat. Best wel slordig gedaan.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2818
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Tristan » 13 Sep 2018, 12:22

Het kan ook zijn dat de foto het beeld vertekent; het stationsnaambord lijkt ook te golven terwijl dat netjes recht is.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1297
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Mario90 » 13 Sep 2018, 17:53

Tristan wrote:
13 Sep 2018, 12:22
Het kan ook zijn dat de foto het beeld vertekent; het stationsnaambord lijkt ook te golven terwijl dat netjes recht is.
Ik denk dat het schuin lijkt te lopen door het hek dat voor de metro staat ;)

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 14 Sep 2018, 14:35

SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 529
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by remy5000 » 20 Sep 2018, 09:50

Heeft iemand enig idee waarom de software zo lang duurt? En dan doel ik op technisch inzicht, geen management geneuzel. Welk deel aan beveiligingssoftware (wat al jaren draait op de rest van het metronet) is nu ineens lastig?
https://raymii.org

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 20 Sep 2018, 13:40

De software is van een andere leverancier, Bombardier, op het gewone net is General Electric software. Het was schijnbaar een klein, onervaren team in Polen die de software schrijft die geen ervaring hebben met overwegen, beweegbare bruggen en combineren van metro en goederentreinen in één systeem.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 529
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by remy5000 » 20 Sep 2018, 13:46

luka23 wrote:
20 Sep 2018, 13:40
De software is van een andere leverancier, Bombardier, op het gewone net is General Electric software. Het was schijnbaar een klein, onervaren team in Polen die de software schrijft die geen ervaring hebben met overwegen, beweegbare bruggen en combineren van metro en goederentreinen in één systeem.
Dat laatste, combinatie van goederentrein en metro, hoor ik als "de grote beer op de weg". Maar, die goederentrein rijdt gewoon een "onbeveiligd" gebied in voor zover ATB (prorail) gaat. En de "metro" ATB zou dat verder toch als bezet spoor moeten zien? Lijkt me niet extreem complex.
https://raymii.org

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 20 Sep 2018, 13:50

Hoe jij het zegt lijkt mij het ook geen super complex iets, maar er wordt zowat niks bekendgemaakt over wat er nou echt precies misgaat. Het probleem met de bruggen is wel inmiddels opgelost, maar waar het nu precies fout mee gaat is niet expliciet bekendgemaakt, alleen dat er "fouten en bugs" in de huidige/oudere versie zitten.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10879
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 20 Sep 2018, 17:31

luka23 wrote:
20 Sep 2018, 13:40
een klein, onervaren team in Polen
Dit lijkt me de hoofdzakelijke reden. Natuurlijk zijn goederentreinen en bruggen complexer dan geen goederentreinen en geen bruggen, maar niet van deze orde, en daarnaast was deze informatie gewoon bekend tijdens de aanbesteding. Maar ja, de aanbesteding werd door Bombardier Nederland gewonnen, en de uitvoer vind bij Bombardier Polen plaats, dus er zitten waarschijnlijk meerdere lagen tussen degene die het contact met de RET onderhield en degene die het daadwerkelijk mocht gaan maken.
remy5000 wrote:
20 Sep 2018, 13:46
Maar, die goederentrein rijdt gewoon een "onbeveiligd" gebied in voor zover ATB (prorail) gaat. En de "metro" ATB zou dat verder toch als bezet spoor moeten zien? Lijkt me niet extreem complex.
Beveiligingssoftware gaat verder dan alleen de ATB, ook instellen van rijwegen gaat via die systemen. Bij goederenverkeer zal de software er voor moeten zorgen dat deze ten alle tijden via het strengelspoor gestuurd worden om een aanrijding met het perron te voorkomen. Ik kan me voorstellen dat men een menselijke fout wil voorkomen hier (zoals op de open dag bij de 's-Gravenweg toen men een SG3 naar een stroomloos spoor stuurde omdat men dacht dat het de loc was) want een goederentrein die met 40km/u op het perron klapt waar reizigers staan te wachten wil je ten alle tijden voorkomen.

Het idee was dat er met integrale rijwegen gewerkt zou worden, dus als er een rijweg gesteld wordt vanaf het ProRail spoor bij Schiedam gaat deze rijweg in één keer helemaal door naar het emplacement Vulcaanhaven, en zal het dus onmogelijk moeten zijn die rijweg nog op te heffen tot de trein daar aangekomen is. Andersom wordt de rijweg in twee delen gesteld, van de Vulcaanhaven tot voorbij Schiedam Nieuwland, waar een sein staat, en daar aangekomen wordt deel twee van de rijweg ingesteld naar het overdrachtsspoor. Deel één wordt dan opnieuw een volledige rijweg die niet te doorbreken moet zijn, bij deel twee zal gezorgd moeten worden dat de rijweg ten alle tijden het overdrachtsspoor op gaat want rechtdoor begint vrij snel de stroomrail en een aanrijding met 750V wil je ook niet.

Op zich geen hele spectaculaire dingen, maar het zal wel maatwerk zijn, én men wil bewijzen zien dat het feilloos werkt.

User avatar
Bommetje
Lid
Posts: 626
Joined: 31 May 2005, 18:52
Location: Rotterdam

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Bommetje » 21 Sep 2018, 00:26

Tristan wrote:
12 Sep 2018, 18:22
Klopt, Michaben!IMG_4538.JPGIMG_4526.JPGIMG_4520.JPG
Prachtige foto's!
(\__/)<br>(='.'=)<br>(")_(")<br>Bunny is weer een stap dichterbij

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1297
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Mario90 » 04 Oct 2018, 13:15

Volgens de omroep in de tram rijdt de metro al :lol: https://www.ad.nl/waterweg/foutje-ret-o ... ~aa9140e4/

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 05 Oct 2018, 09:16

Ach, bus 33 van Cxx laat al langer horen dat je bij Msw op metro B kunt overstappen.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 13 Oct 2018, 08:52

Onderhand zijn er nieuwe lijnnetkaarten geplaatst die overduidelijk zijn afgeplakt een zijn er ook al poortjes geplaatst, maar verder lijkt het er erg stil. Worden er überhaupt nog testritten gereden?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
LB
Lid
Posts: 1379
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by LB » 14 Oct 2018, 11:09

luka23 wrote:
13 Oct 2018, 08:52
Onderhand zijn er nieuwe lijnnetkaarten geplaatst die overduidelijk zijn afgeplakt een zijn er ook al poortjes geplaatst, maar verder lijkt het er erg stil. Worden er überhaupt nog testritten gereden?
uiteraard, vorige week heeft Strukton loc 303002 diverse ritten gereden tussen Schiedam en de Vulcaanhaven, een dag later was stel 5625 bezig met proefritten.
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 14 Oct 2018, 18:56

Ik zie dat er steeds meer routevorken en borden worden aangepast (en afgeplakt), wordt de hele boel nu een stuk zekerder dat er zal worden gereden? Zag ook dat er een pdf was vrijegegeven omtrent flexibel busvervoer omgeving Maassluis, Vlaardingen en Lansingerland.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Wally
Lid
Posts: 457
Joined: 15 Oct 2006, 15:20

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Wally » 15 Oct 2018, 18:19

Het lijkt me sowieso vrijwel zeker dat hij gaat rijden, de vraag is alleen nog wanneer. Op zich niet vreemd dat het aanpassen van borden en routevorken nu al uitgevoerd wordt, het kan maar klaar zijn, mocht er iets niet kloppen dan is er ook nog tijd om dat te herstellen.

Verder ook wel logisch dat aanpassingen aan busvervoer nu verder uitgewerkt worden zodat het in het kader van de grote wijziging door Hoekse lijn meteen meegenomen kan worden.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1297
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Mario90 » 17 Oct 2018, 17:21

Speelt NU.nl hier weer voor NET.nl en is dit hetzelfde als uit het linkje van AD dat hier al eerder werd gepost? Of is dit nou écht nieuw nieuws? Want ik heb het idee dat ik dit verhaal (muv de Blankenburg-route) al heb gelezen https://www.nu.nl/rotterdam/5519477/hoe ... tware.html

Post Reply