Rotterdam wil tram door de Maastunnel

Post hier op/aanmerkingen over toekomstige uitbreidingen van het tramnet (bijv. Ridderkerklijn en verbinding naar The The Hague airport).
Post Reply
Tristan
Lid

Rotterdam wil tram door de Maastunnel

Post by Tristan » 18 Feb 2016, 14:30

door Marc Maartens in rubriek decentraal

Om het aantal auto’s in de binnenstad van Rotterdam te kunnen halveren, zijn er tramlijnen nodig door de Maastunnel en over de Willemsbrug. Dat stelt de gemeente in het Stedelijk Verkeersplan Rotterdam 2016–2030+.

Door de Maastunnel (tussen Noord en Zuid) rijden nu alleen auto’s en de kronkelende buslijn 44. Auto’s verstikken vervolgens de ’s Gravendijkwal, de traverse met veel verkeerslichten richting Rotterdam Centraal. “Een nieuwe snelle ov-verbinding door de Maastunnel (van Hart van Zuid naar Rotterdam Centraal) is zeer kansrijk en zou tegelijkertijd een impuls geven aan het ontlasten van de autoroute Maastunnel–’s Gravendijkwal.” Dat staat in het Stedelijk Verkeersplan Rotterdam van D66-wethouder Pex Langenberg (mobiliteit en duurzaamheid) en bureau Goudappel Coffeng. Concreet betekent dat: twee stroken voor een nieuwe, verbindende tramlijn Zuidplein–Centraal en nog maar één rijstrook per richting voor de auto. Rotterdam-Zuid krijgt dan een veel snellere ov-verbinding met het Erasmus Medisch Centrum.

Image
De rode lijn geeft de nieuwe tramlijnen aan door de Maastunnel en over de Willemsbrug.

Ook leven er plannen voor een extra noord-zuidtram: niet over de Erasmusbrug – waar nu al de tramlijnen 12, 20, 23 en 25 rijden – maar over de Willemsbrug, van Rotterdam Centraal naar station Rotterdam Zuid. Op die brug rijden nu de kronkelende buslijnen 32 en 47.

Verder wil Rotterdam studeren op twee nieuwe oeververbindingen voor de metro: aan de westkant (van station Schiedam Centrum via metro- en tramstation Marconiplein en het nieuwe woon- en werkgebied Stadshavens naar het ontwikkelingsgebied Waalhaven Oost en Zuid) en aan de oostkant van de stad (van metrostation Slinge via station Stadion bij De Kuip naar metro- en busstation Kralingse Zoom en op bestaand tracé naar Alexander).

Om het autoverkeer te kunnen beperken, wil Rotterdam bovendien de noord-zuidmetro vaker laten rijden. “Als gevolg van ontwikkelingen in de automatisering, kan verdubbeling van de frequentie hier een oplossing bieden”, aldus het plan. De Rotterdamse noord-zuidmetro is al vanaf de bouw eind jaren zestig voorbereid op automatisch en dus hoogfrequent rijden.

Andere ideeën uit de stedelijke nota: meer (collectief) bedrijfsvervoer naar werkgebieden, meer huurlocaties van OV-fiets bij metrostations en meer ov over water. In 2011 liet Rotterdam nog het idee varen voor een StadsFerry met 7 schepen en 15 aanlegsteigers langs de Maas tussen Krimpen aan den IJssel en Vlaardingen. Die ferry zou onrendabel zijn met een kostendekking van hooguit 20 procent.

Bron: http://www.ovmagazine.nl/2016/02/rotter ... nnel-2202/
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

MichaBen
Lid

Re: Rotterdam wil tram door de Maastunnel

Post by MichaBen » 18 Feb 2016, 20:20

Dat wordt nog een leuke klus om in te passen. De tunnel is 4,2 meter hoog dus het zou wel moeten passen, al zal de tram wel de linker rijstrook moeten aanhouden vermoed ik om in geval van calamiteiten de tram uit te kunnen want er is aan de rechterkant vrijwel geen ruimte tussen de rijstrook en de tunnelwand. Ik vraag me echter af wat het nut van een snelle tram Zuidplein - Centraal is, aangezien de metro deze verbinding al bied. Het Erasmus MC een snelle verbinding bieden is wel positief, maar dan moet je de tram niet rechtstreeks naar Centraal laten rijden maar zou je deze ook langs Dijkzigt moeten laten rijden, na de verbouwing komt de hoofdingang namelijk bij de Zimmermanweg te liggen. Die 'kronkelige' route van lijn 44 is niet voor niets, zo pakt men het Erasmus MC, Sophia Kinderziekenhuis en Museumpark mee in de route. Vooral voor de bediening van een ziekenhuis gaat loopafstand vaak boven reistijd.

Roland
Lid

Post by Roland » 07 Mar 2016, 09:41

De vraag is ook hoe diep je de vloer in kan. Voor het spoor heb je 20cm nodig en voor de bovenleiding zeker 10 tot 20cm. Dan zou je met regelmaat Statentunnelproblematiek krijgen met aanrijding van de bovenleiding door vrachtwagens.

De Maastunnel wordt voornamelijk gebruikt door doorgaand verkeer. Die mensen krijg je vaak niet een langzame tram in. Een echt nieuwe metrolijn welke niet de zoveelste aantakking is op het bestaande net lijkt mij een veel betere oplossing voor de lange termijn.
r e t m e t r o . n l => r d a m o v . n l

5601
Lid

Post by 5601 » 07 Mar 2016, 12:13

Een echt nieuwe metrolijn welke niet de zoveelste aantakking is op het bestaande net lijkt mij een veel betere oplossing voor de lange termijn.[/quote]

Helemaal mee eens, tram door bestaande Maastunnel lijkt me een erg slechte optie zeker gezien de staat van de oude tunnel die niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd en waar de komende jaren heel veel onderhoud aan moet worden uitgevoerd om deze te laten voldoen aan de eisen van nu.
Dan heb ik het nog niet eens over zaken als brandveiligheid etc.
Met een nieuwe metrotunnel heb je veel minder last van allerlei zaken van een tram door een bestaande tunnel, die bovendien hinderlijk is voor het al bestaande verkeer wat er al doorheen rijdt. :shock:

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 07 Mar 2016, 17:36

Roland wrote:De Maastunnel wordt voornamelijk gebruikt door doorgaand verkeer.
Als ik het goed begreep is de tram ook niet bedoeld om de Maastunnel te ontlasten van doorgaand verkeer, dat zou de nieuwe stadsbrug moeten doen. In feite gebruikt de tram dan de vrijgekomen ruimte doordat een deel van het autoverkeer via andere routes gaat. Een metro op deze route lijkt me niet zo nuttig, want er is dus al een metro Zuidplein - Centrum, een metro Zuidplein - Kralingse Zoom - Alexander en Zuidplein - Schiedam kan natuurlijk op de lange termijn wel handig zijn, maar voor Zuidplein - Dijkzigt een metro aanleggen lijkt me een beetje overdreven.

Wally
Lid

Post by Wally » 08 Mar 2016, 11:11

Tram door de Maastunnel is inderdaad pas aan de orde als er een alternatief is voor autoverkeer in de vorm van de derde stadsbrug.

Een tram tussen het normale verkeer door de Maastunnel is geen optie, dan heb je onbetrouwbare reistijden. Op z'n minst gaat er dus een rijstrook af voor autoverkeer, waar de tram gaat rijden. Dan heb je ook geen probleem met bovenleiding i.c.m. vrachtwagens.

MarkNL
Lid

Post by MarkNL » 08 Mar 2016, 13:01

Wil je de nieuwe stadsbrug als alternatief voor de Maastunnel inrichten dan moet je ook de aansluitende infrastructuur flink aanpassen. Voor de huidige route via de Maastunnel is deze enigszins geoptimaliseerd (denk aan de tunneltjes in de 's Gravendijkwal) maar bij de nieuwe route niet. En de gemeente kennende denk ik dat dat ook niet snel zal gebeuren. Met andere woorden, ik vraag mij sterk af of de nieuwe stadsbrug zodanig een alternatief kan vormen dat het verkeer er echt profijt van kan hebben.

En dan hebben we het nog niet eens over de staat van de Maastunnel. Deze wordt weliswaar opgeknapt maar of je er dan vervolgens een tram doorheen wilt sturen...?

Post Reply