RET Bustopic

Forum actueel wat betreft de bus, gebeurtenissen op het busnet, vertragingen of ongewoon inzet: post het hier!
Post Reply
luka23
Lid

Re: RET Bustopic

Post by luka23 » 07 Aug 2018, 21:31

Hmmm... Dat verklaart de "verdwaalde" vrachtwagen :lol:
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

LB
Lid

Post by LB » 08 Aug 2018, 08:54

luka23 wrote:
07 Aug 2018, 11:32
Is het bovenste busplatform van Cpb afgesloten? Ik zag er heel wat afzetlint.
Wegdek bij Capelsebrug boven wordt opnieuw geasfalteerd
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

MarkNL
Lid

Post by MarkNL » 20 Aug 2018, 08:41

Inmiddels is de puinbaan gestort en zal het asfalteren spoedig plaatsvinden vermoed ik.

Mario90
Lid

Post by Mario90 » 27 Oct 2018, 01:38

RET koopt zijn laatste dieselbussen: https://www.ad.nl/rotterdam/ret-koopt-z ... ~a4861207/

luka23
Lid

Post by luka23 » 28 Oct 2018, 22:48

Met al die nieuw aangeschafte bussen denk ik dat de Alliances binnenkort helemaal uit het straatbeeld zullen verdwijnen, wil er nog wel een keer een rit in maken. Waar kan ik ze regulier nog aantreffen?

Thijs852
Lid

Post by Thijs852 » 28 Oct 2018, 23:54

Ik zie ze best vaak op lijn 668 rijden in de ochtendspits.

Tristan
Lid

Post by Tristan » 29 Oct 2018, 09:44

Gisteren tekende Maurice Unck het contract met VDL Bus & Coach Nederland BV voor de levering van 143 energiezuinige bussen. Het gaat om 103 volhybride bussen die elektrisch rijden gecombineerd met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste 40 dieselbussen aangeschaft.

Eerder dit jaar bestelden we al 55 zero emissie bussen. De planning is dat het grootste deel van de nieuwe bussen gaat rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe busconcessie start. Maurice: “Met deze overeenkomst zetten we weer een stap in de verduurzaming van onze busvloot. De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting 10-20% zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot 40% zuiniger. Eerder dit jaar verleenden we al de opdracht tot de levering van 55 volledig elektrische bussen aan VDL. Met deze stap leveren we opnieuw een bijdrage aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”

100% zero emissie bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een 100% elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt. Het vervoersbedrijf neemt, eind 2019, 55 e-bussen in gebruik en vervolgens 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029. Maurice: “Omdat we steeds gebruik willen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.”
Opladen met motorgenerator

De hybride bussen maken geen gebruik van de laadinfrastructuur voor de volledig elektrische bussen. Bij de hybride technologie is laden bij een oplaadpunt namelijk niet nodig: een motorgenerator wekt de noodzakelijke elektrische energie op. Door de toepassing van deze techniek kan de brandstofbesparing tot 40% oplopen ten opzichte van de huidige busvloot.

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Naast de gunning van 55 volledig elektrische bussen in juli is de gunning van deze concessie voor 143 VDL Citea’s een signaal van vertrouwen van de RET in VDL. We zijn enorm trots dat VDL sinds lange tijd opnieuw bussen gaat leveren aan Rotterdam, een dynamische stad die bekendstaat als knooppunt voor transport en mobiliteit. Fantastisch om daar onderdeel van te zijn. Wij zijn eveneens enthousiast dat we met onze bussen een bijdrage gaan leveren aan de verdere CO2-reductie in de stad en dus een schoner Rotterdam.”

De provincies, het Rijk en de vervoersregio’s legden eerder al vast dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het OV in de regio wil de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

ZPT
Lid

Post by ZPT » 02 Nov 2018, 17:54

Door de vele berichtgeving omtrent de aanschaf van nieuwe bussen door de RET ben ik toch enigszins in verwarring geraakt. Voorheen dacht ik namelijk dat eind 2019 enkel de 55 stuks zero emissie bussen als aanvulling op het huidige wagenpark zouden worden geleverd, maar ik begrijp nu dat er eind volgend jaar in één keer 103 + 40 + 55 = 198 bussen geleverd gaan worden?

Komt dat er dus, kortweg en buiten eventuele opstartproblemen om, op neer dat alle Citaro's, MAN'nen en Den Oudsten-bussen integraal vervangen worden m.i.v. DR 2020, of gaat men nog steeds uit van een stapsgewijze invoering over meerdere jaren?

Wanneer alles in één klap vervangen wordt, lijkt me dit een unicum. In de geschiedenis van de RET zijn er altijd deelseries van bussen besteld die stapsgewijs, in het begin als aanvulling, naast de bestaande bussen werden ingezet.

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 02 Nov 2018, 18:13

Alle bussen worden de komende 3 jaar vervangen ja, de huidige bussen voldoen niet meer aan de eisen van de nieuwe concessie. Tijdje terug was er een tekening van de planning gepubliceerd in de aanbesteding, gezien de aantallen lijkt het nog wel redelijk te kloppen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

ZPT
Lid

Post by ZPT » 02 Nov 2018, 18:26

Dank voor het duidelijke overzicht. Dit verduidelijkt alles. Na volgend jaar dus nog maar 50 van de huidige wagens, daarna uitsluitend motteballenvloot. Gaat allemaal toch een heel stuk sneller dan ik had verwacht :!:

Voor wat betreft die 50 wagens die in de overgangsperiode (jaren 2020 en 2021) nog worden ingezet: Is het al bekend van welk type deze 50 laatste zullen zijn? M.a.w., gaan de MAN'nen er eerst allemaal uit of eerst de Citaro's?

Ik heb wel eens gelezen dat de RET niet heel erg dol is op de MAN-bussen, maar of dit daadwerkelijk een rol gaat spelen vraag ik me af.

Bommetje
Lid

Post by Bommetje » 02 Nov 2018, 21:39

Dus ook het einde voor de gelede hybride Citaro's en huidige Citea bussen?
(\__/)<br>(='.'=)<br>(")_(")<br>Bunny is weer een stap dichterbij

luka23
Lid

Post by luka23 » 03 Nov 2018, 00:35

En die waterstof A330's?

Post Reply