Tramspoor Binnenweg te smal

Forum actueel wat betreft de tram, gebeurtenissen op het tramnet of vertragingen: post het hier!
Post Reply
Simon
Lid
Posts: 4718
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Post by Simon » 15 Dec 2006, 14:35

Tramspoor Binnenweg te smal
Door TOM TATES

ROTTERDAM - De Nieuwe Binnenweg gaat tussen Eendrachtsplein en de Josephstraat vrij plotseling compleet op de schop.

Image
FOTO CEE KUIPER

De trambaan op de Nieuwe Binnenweg moet worden aangepast.
De RET gaat er de tramsporen verder uit elkaar leggen. De nieuwe voertuigen die er gaan rijden kunnen elkaar anders niet zonder schade passeren.

Meer dan dramatisch, stellen de ondernemers. Absoluut noodzakelijk, benadrukt stadsvervoerder RET. De meningen zijn verdeeld over aanstaande werkzaamheden die tot veel overlast zullen leiden op het centrumdeel van de Nieuwe Binnenweg.

De RET is er onlangs achter gekomen dat de TramPlus-lijnen 21 en 23, die volgend jaar wegens werkzaamheden bij NS-station Rotterdam tijdelijk over de Nieuwe Binnenweg gaan rijden, de bocht Mauritsweg/Eendrachtsplein niet goed kunnen maken.

„De afstand tussen twee rails is goed, maar de afzonderlijke tramsporen liggen iets te dicht bij elkaar, waardoor de bredere Citadis-trams elkaar niet kunnen passeren. Datzelfde probleem doet zich voor op het eerste deel van de Nieuwe Binnenweg tot aan de Josephstraat. Als twee trams elkaar daar van verschillende kanten met hoge snelheid ontmoeten, kunnen ze elkaar net raken,’’ aldus RET-zegsman Maurice Lenferink.

De omleiding van 21 en 23 is nodig omdat het tramtracé West Kruiskade, Middellandstraat gedurende de bouw van de parkeergarage bij het station dicht gaat en de RET het westelijk deel van de stad via de Nieuwe Binnenweg-omleiding bereikbaar wil houden.

Lenferink verwacht dat de klus ’voor aardig wat overlast gaat zorgen’. „De omleidingsroute was al in 2005 bekend. Pas recent is de te krappe afstand tussen de sporen gebleken. Onze planning is het werk medio maart klaar te hebben. Tenminste, als alles meezit.’’

Voor Frans de Graaf, voorzitter van de winkeliersvereniging Nieuwe Binnenweg, komt de klus als donderslag bij heldere hemel. „De straat is recent compleet heringericht. Onvoorstelbaar dat het asfalt nu weer wordt opengehakt.’’ Hij vindt het merkwaardig dat de ondernemers niet over het karwei zijn geïnformeerd.

Al even pissig daarover is onderneemster Anke Griffioen, woordvoerster namens winkeliers in het eerste deel. „We proberen met allerlei acties het imago van de straat te verbeteren. Dat lukt goed. Maar die onverwachte RET-klus gooit helaas roet in het eten.’’

Bron: <a href='http://www.ad.nl/rotterdam/article910364.ece' target='_blank'>http://www.ad.nl/rotterdam/article910364.ece</a>
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Post by MichaBen » 15 Dec 2006, 14:43

Hmmm AD? Dat verklaart wat, slaat namelijk nergens op dit. Dit is al meer dan een jaar bekend, en dat het aangepast zou worden is ook al maanden bekend.

Even gekopieerd vanaf de stadsregio website, waar het al maanden op staat:

Citadis geschikt maken route Nieuwe Binnenweg (tussen Eendrachtsplein en Gaffelstraat) (opdracht is reeds verstrekt) - 2006
Citadis geschikt maken trajectdeel Goudsesingel - Oostplein - 2007/2008
Keermogelijkheid op Hofplein vanuit de richting Weena - 2007/2008
Citadis geschikt maken zuidelijk deel Burg Oudlaan en lus HES - 2007/2008
Citadis geschikt maken route via de noordzijde van Rotterdam Centraal - 2007/2008
Studie tbv Citadis geschikt maken route Schiedamseweg – Spanjaardstraat – Westzeedijk - 2007
Studie naar een tram keermogelijkheid bij het toekomstige RandstadRail station Melanchtonweg - 2006
Studie Statentunnel en Henegouwerlaan tbv geschikt maken als calamiteitenroute voor Citadis - 2007

User avatar
lollig
Lid
Posts: 462
Joined: 31 Oct 2005, 20:06
Location: Terheijden

Post by lollig » 18 Dec 2006, 14:48

Ondernemers Binnenweg boos op RET
De ondernemers aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam zijn boos op de RET omdat zij niet op de hoogte zijn gesteld van werkzaamheden aan de trambaan die in januari starten.


uitgegeven: 09:12 18-12-2006 gewijzigd: 09:12 18-12-2006


Het eerste deel van de Nieuwe Binnenweg wordt opengebroken om de tramrails te verleggen. Dit is nodig omdat de Nieuwe Binnenweg omleidingsroute wordt voor twee Tram-PLUS-lijnen. Het probleem is alleen dat de tramrails te dicht naast elkaar liggen voor Tram-PLUS trams.

De RET vindt dat de ondernemers boos moeten zijn op de gemeente Rotterdam, omdat deze de opdrachtgever is van de werkzaamheden en zij slechts uitvoerders zijn.

Bron: <a href='http://www.rijnmond.nl' target='_blank'>Rijnmond</a>[
Veolia Transport Brabant reiziger

User avatar
lollig
Lid
Posts: 462
Joined: 31 Oct 2005, 20:06
Location: Terheijden

Post by lollig » 21 Dec 2006, 16:02

’Tramklus wordt genadeklap’

De RET gaat de tramsporen tussen het Eendrachtsplein en het eerste stuk Nieuwe Binnenweg tot aan de Josephstraat verder uit elkaar leggen. Dat is nodig voor de TramPluslijnen 21 en 23 die volgend jaar via de Nieuwe Binnenweg worden omgeleid. Deze langevloervoertuigen zijn echter breder dan doorsnee trams, waardoor ze elkaar bij het passeren kunnen raken. Het verleggen van de rails duurt zeker tot eind maart volgend jaar. Voorzitter Frans de Graaf van de ondernemersvereniging Nieuwe Binnenweg vreest chaos. „Bij winkeliers en bewoners is het nieuws dat de straat voor de zoveelste keer open gaat, slecht gevallen. We overwegen juridisch verzet en mondelinge gevechten,’’ aldus De Graaf. Hij, en met hem de buurt, vreest dat tijdens het verleggen van de sporen een tijd lang geen enkele tram meer over de Nieuwe Binnenweg zal rijden. „Toen anderhalf jaar geleden tram 4 uit onze straat werd wegbezuinigd, hebben ondernemers dat ’goed’ gemerkt. Een deel had door onbereikbaarheid en opbrekingen van de straat eenderde minder inkomsten. Na vele maanden knokken keerde lijn 4 weer terug, maar het duurde maanden voordat we op het oude inkomstenniveau zaten. Het kost altijd even voordat mensen weten dat de straat weer goed bereikbaar is. Ze zoeken wijken uit naar elders om hun boodschappen te doen, wennen daaraan en komen er pas later achter dat hun oude stek weer bereikbaar is.’’ De naderende klus aan de tramlijnen moet wat de ondernemers betreft direct van de agenda worden geschrapt. De Graaf: „Samen met de aangekondigde renovatie van de Lage Ergbrug begin 2009, zou deze klus wel eens de genadeklap voor ettelijke ondernemers kunnen zijn.’’ De RET en de gemeente hebben inmiddels over de ontstane situatie gesproken. Waartoe dat overleg heeft geleid, is nog onduidelijk. Trams 21 en 23 moeten voor onbepaalde tijd omrijden wegens werkzaamheden bij NS-station Rotterdam Centraal ter hoogte van de West Kruiskade. - ROTTERDAM - Ondernemers aan de Nieuwe Binnenweg gaan bij de gemeente en de RET een schadeclaim indienen als aanstaande wegwerkzaamheden uitdraaien op inkomstenverlies.

Bron: <a href='http://www.ad.nl' target='_blank'>AD</a>
Veolia Transport Brabant reiziger

User avatar
willemb
Lid
Posts: 1638
Joined: 24 Nov 2003, 23:17
Location: Schiedam (opstapstation: Troelstralaan)

Post by willemb » 21 Dec 2006, 21:59

Wat een onzin, dat opbreken van de Nieuwe Binnenweg. Tsjonge, het zal eens niet zo zijn, nu dáár weer! Kunnen ze nou niet gewoon omrijden via Drooglever Fortuynplein en dan over het ongebruikte traject langs de HSR en de Claes de Vrieselaan rijden?
Een leuke rit met de metro begint bij Troelstralaan!

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Post by MichaBen » 21 Dec 2006, 22:43

willemb wrote: omrijden via Drooglever Fortuynplein en dan over het ongebruikte traject langs de HSR en de Claes de Vrieselaan rijden?
En hoe denk je op die manier weer op je route uit te komen? En wie zegt dat die route wel geschikt is voor citadissen.

Daarnaast is het een hele omweg en staat het al lang op de planning de tramsporen in de binnenweg geschikt te maken voor citadissen. Het is niet meer dan logisch dat men dit nu aanpast, het is gewoon onhandig als men niet om kan rijden. Oftewel, wat een onzin om dit onzin te noemen <_< Het staat tenslotte al lang op de planning om aangepast te worden, het is dus zeker niet nieuw.

Post Reply