Dienstregeling RandstadRail

Post hier informatie over RandstadRail (metrolijn E). Informatie uit stadsgewest Haaglanden (RandstadRail 3 en 4) is ook welkom. Informatie over de rijtuigen van de RandstadRail Erasmuslijn (metrolijn E) dient in het Rijtuigenforum geplaatst te worden.
User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10879
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 05 Nov 2014, 22:19

Die externe omstandigheden zijn in de praktijk vooral politieke onwil :P

Als men echt 2,5 minuut als maximale interval had voorzien dan had men al die tussenseinen en ZUB lussen wel weg kunnen laten. Ook heeft men de trage trams van de HTM al iets versneld door deze niet meer (zoals in het begin) vanaf Laan van NOI met 25km/u te laten rijden maar pas vlak voor de tramboog de remcurve in te bouwen, waardoor de opvolgtijd hier ook verbeterd is. Dus enige redenen waarom er niet vaker gereden zou kunnen worden zijn mileuregels (geluidsnormen enzo), te weinig vermogen in de voedingsstations (maar dat is onwaarschijnlijk gezien de HTM al veel langer van plan was met gekoppelde voertuigen te gaan rijden) en zware politieke druk op de punctualiteitsnormen (waardoor men een erg grote marge inbouwt).

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1869
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 04 Dec 2014, 14:12

http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... rail.dhtml

Ben benieuwd of hij ooit zal rijden, met vaak 2 tot 3 SG3-rijtuigen op lijn E.

User avatar
LB
Lid
Posts: 1379
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by LB » 04 Dec 2014, 14:46

MetroRET wrote:http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... rail.dhtml

Ben benieuwd of hij ooit zal rijden, met vaak 2 tot 3 SG3-rijtuigen op lijn E.
Sterker nog, de rit heeft al een aantal keer gereden
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Tom » 04 Dec 2014, 18:37

Ik vind het een beetje een 'kijk ons eens goed bezig zijn' promotie artikel. De ene extra wagen die 'zo nu en dan' een ritje rijdt is geen structurele oplossing van de problemen op lijn E.

Zoals ik eerder al schreef, zou het mijn inziens beter zijn om nu structureel extra voertuigen in te zetten op lijn E tijdens de drukste perioden. Dat kan op korte termijn worderen gerealiseerd door een aantal (6) SG3's weg te halen van de Calandlijn. Daarvoor in de plaats kan de RET de nog beschikbare 12 SG2's inzetten op de A en B lijn, er komen daar dan 9 wagens van te rijden. Een kleine technische en cosmetische revisie is dan noodzakelijk, maar ik schat dat die kosten ruim gedekt kunnen worden door de extra reizigers die de RET kan trekken op lijn E in de spits.

Het is misschien niet de meest mooie oplossing, maar op korte termijn wel de enige. Het is goed dat de RET probeert extra wagens in te zetten op lijn E, maar nu zet het geen zoden aan de dijk.

User avatar
PAV
Lid
Posts: 413
Joined: 30 Aug 2006, 17:52
Location: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by PAV » 05 Dec 2014, 15:20

Is het überhaupt mogelijk om de frequentie op lijn E structureel te verhogen, zolang de HTM met enkele stellen op lijn 3 en 4 die om de haverklap rijden het overgrootte deel van de capaciteit tussen Leidschenveen en Laan van NOI bezet houdt?
Kijk op PAV OV-web voor mijn foto's van het OV.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10879
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 05 Dec 2014, 18:19

In theorie wel, politiek niet. Op basis van de beveiliging is een frequentie van zo'n 34 treinen per uur haalbaar, alleen heb je dan geen marge meer, dus vertraging werkt eeuwig door. Maar aangezien de piek van de spitsdrukte echter van korte duur is, en die van de HTM vooral richting Den Haag gericht is en die van de RET richting Rotterdam, zal het in de praktijk echter wel haalbaar moeten zijn op het drukste halfuur de frequentie te verhogen naar elke 7,5 minuut, dan heb je alsnog marge over, en doordat de piek maar kort is zal ook een vertraging niet eeuwig door blijven werken.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10879
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 14 Jan 2015, 21:14

Het lijkt wel steeds reëler te gaan worden, ik hoorde nu verhalen dat er plannen zijn de voertuigen van de Hoekse Lijn bij aflevering gelijk door te schuiven naar lijn D om de spitsdiensten De Akkers - Rotterdam Centraal te verlengen naar Leidschenveen. Het streven is om eind 2016 de frequentie te verhogen tot elke 5 minuten, het verlengen van de spitsritten uit De Akkers ie daarvoor de meest voor de hand liggende optie, anders ben je nog meer materieel kwijt als je ook op Centraal - Slinge de frequentie gaat verhogen. Al ben je naar mijn idee nog altijd voordeliger uit om de frequentie eerst naar elke 7,5 minuut te verhogen dan gelijk te verdubbelen, dat kost je veel minder materieel. Zeker als je het combineert met een frequentieverlaging van lijn D (maar dan met viertjes ipv drietjes).

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1869
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 14 Jan 2015, 21:17

Wat gaat er dan gebeuren met de rijtuigen die van vrijkomen op lijn D.
De SG3tjes van C/D ook doorgeschuiven naar Lijn E en die dan vervangen door die Type B ?

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1869
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 15 Jan 2015, 21:44

Misschien zou het dan wel slim zijn om een aantal rijtuigen dan alleen in de daluren, wel op Ldm toe te laten. Dat zou denk ik de exploitatie van die spitsdiensten ten goede komen.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by luka23 » 16 Jan 2015, 01:24

Hoe zal dit ooit haalbaar zijn?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

voorburg
Lid
Posts: 107
Joined: 21 Aug 2009, 19:46

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by voorburg » 02 Feb 2015, 12:13

MichaBen wrote:Het lijkt wel steeds reëler te gaan worden, ik hoorde nu verhalen dat er plannen zijn de voertuigen van de Hoekse Lijn bij aflevering gelijk door te schuiven naar lijn D om de spitsdiensten De Akkers - Rotterdam Centraal te verlengen naar Leidschenveen. Het streven is om eind 2016 de frequentie te verhogen tot elke 5 minuten, het verlengen van de spitsritten uit De Akkers ie daarvoor de meest voor de hand liggende optie, anders ben je nog meer materieel kwijt als je ook op Centraal - Slinge de frequentie gaat verhogen. Al ben je naar mijn idee nog altijd voordeliger uit om de frequentie eerst naar elke 7,5 minuut te verhogen dan gelijk te verdubbelen, dat kost je veel minder materieel. Zeker als je het combineert met een frequentieverlaging van lijn D (maar dan met viertjes ipv drietjes).

Ik hoop het niet. Afgelopen vrijdag was er een storing waardoor er maar tot Leidschenveen gereden werd. het gevolg was lange rijen wachtende trams omdat het middenspoor telkens bezet bleef door een kerende metro. De volgende Metro uit Rotterdam hield daarbij zeker 3 HTM trams op en het perron was overvol.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1869
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 02 Feb 2015, 12:22

Bij verstoring is een planning losgelaten. Op het moment dat er een dienstregeling wordt gemaakt, wordt er dan planmatig wel rekening mee gehouden.

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1121
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Jmstro » 18 Mar 2015, 16:44

LB wrote:
MetroRET wrote:http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... rail.dhtml
Ben benieuwd of hij ooit zal rijden, met vaak 2 tot 3 SG3-rijtuigen op lijn E.
Extra inzet is inmiddels weer afgelopen, reden is niet bekend bij mij.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10879
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 25 Mar 2015, 11:16

Er wordt nog wel altijd rekening gehouden met uitbreiding, in een nieuwe aanbesteding voor de anti graffiti folie voor de nieuwe metro's voor de Hoekse Lijn is ook een optie opgenomen voor 8 extra voertuigen. Maar blijkbaar is er nog steeds geen knoop doorgehakt.

crosby
Lid
Posts: 543
Joined: 03 Dec 2004, 22:58
Location: World wide

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by crosby » 26 Mar 2015, 20:33

Jmstro wrote:
LB wrote:
MetroRET wrote:http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... rail.dhtml
Ben benieuwd of hij ooit zal rijden, met vaak 2 tot 3 SG3-rijtuigen op lijn E.
Extra inzet is inmiddels weer afgelopen, reden is niet bekend bij mij.
Een tweetje RSG-3 kon al een tijd niet geleverd worden ........
Daarop is besloten om voorlopig geen extra inzet meer te plegen c.q. plannen.
Een enkeltje levert helemaal geen voordeel op dus die mocht zowiezo niet als extra wagendienst naar buiten.
Heel de dag met treintjes spelen ...............
en er ook nog voor betaald worden!

User avatar
Wally
Lid
Posts: 457
Joined: 15 Oct 2006, 15:20

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Wally » 28 Mar 2015, 12:15

Een extra metro biedt toch altijd extra capaciteit? Ook al is het een enkeltje.

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1121
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Jmstro » 29 Mar 2015, 23:47

Wally wrote:Een extra metro biedt toch altijd extra capaciteit? Ook al is het een enkeltje.
Dan zou je dit eens 'live' mee moeten maken, dat wil je echt niet :D

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1297
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Mario90 » 30 Mar 2015, 16:37

Wally wrote:Een extra metro biedt toch altijd extra capaciteit? Ook al is het een enkeltje.
Aangezien er nergens officieel over die extra metro werd gecommuniceerd, weet de reiziger ook niet of dat enkeltje een reguliere trein of een extra trein is. Dus het zou alleen maar meer boze gezichten opleveren omdat er in de spits een enkeltje komt voorrijden ;)

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10879
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 30 Mar 2015, 17:14

Jmstro wrote:Dan zou je dit eens 'live' mee moeten maken, dat wil je echt niet :D
Een enkeltje met een 10 minuten dienst niet nee. Maar enkeltjes met een 5 minuten frequentie is net zoveel capaciteit als tweetjes elke 10. Een enkeltje dat precies tussen twee reguliere tweetjes in zit levert dus wel degelijk extra capaciteit.

User avatar
Wally
Lid
Posts: 457
Joined: 15 Oct 2006, 15:20

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Wally » 30 Mar 2015, 17:49

^^ dat bedoel ik dus, er wordt gesproken over een extra voertuig dan neem ik aan dat deze bovenop de standaard 10 min frequentie rijdt.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10879
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 01 Jul 2015, 19:30

RTV Rijnmond meld dat er inmiddels 6 extra metro's gekocht zouden zijn voor lijn E:
http://www.rijnmond.nl/nieuws/01-07-201 ... erkeer-uit

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1869
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 01 Jul 2015, 20:25

Zo dat echt zou zijn, of is dat weer zo'n typisch "journalisten gebabbel".

User avatar
les7
Lid
Posts: 1014
Joined: 30 Mar 2008, 00:52
Location: Vlaardingen

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by les7 » 03 Jul 2015, 11:15

Als ik het bericht goed lees staat er dat er nog geen nieuwe metro's zijn besteld. Ze zouden enkel nodig zijn voor een frequentieverhoging. Mogelijk dat die verhoging in december wordt ingevoerd, met gebruik van het materieel wat eigenlijk voor de Hoekse Lijn is bestemd. Als de HL aangesloten is, dan heeft men pas echt nieuw materieel nodig natuurlijk.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1869
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 03 Jul 2015, 11:17

Ja, zo te zien hebben ze de tekst weer eens aangepast.

Hier, de tekst zoals het er eerst ook bij Rijnmond stond:
Metroverkeer rond Rotterdam uitgebreid

ROTTERDAM -
De Rotterdamse vervoerder RET gaat het metroverkeer de komende jaren flink uitbreiden. Het aantal reizigers neemt al jaren toe en die groei lijkt aan te houden.

De meeste groei komt van de ingebruikname van Randstadrail, de metroverbinding met Den Haag. Als er niets gebeurt is over vier jaar de maximale capaciteit van het metronet bereikt. „Op Randstadrail willen we de frequentie al heel snel gaan verhogen. Daarvoor hebben we zes nieuwe metro's gekocht”, zegt RET-directeur Pedro Peters tegen RTV Rijnmond.
Voor de andere metrolijnen is er meer tijd om met oplossingen te bedenken. „Je kan vaker metro's laten rijden, bijvoorbeeld in plaats van iedere drie of vier minuten een metro, iedere twee minuten”, aldus Peters. De RET verdient miljoenen euro's extra door de toename van het aantal reizigers, die voor de oplossingen gebruikt worden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2422 ... eid__.html

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10879
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 15 Aug 2015, 12:06

Er wordt nog steeds over gepraat, er is een haalbaarheidsstudie gedaan en nu komt er een verkenningsstudie:
https://twitter.com/pgpeters/status/632080580516179968

Opmerkelijk dat men het ook over langere voertuigen heeft, ben benieuwd hoe men dat van plan is. Bij de sneltram heeft men destijds de baan voorbereid op langere perrons, maar bij de RandstadRail is dat niet gedaan. Alleen station Blijdorp heeft een langer perron, maar het nieuwe eindpunt op Den Haag Centraal krijgt een perron van 92 meter. Wel is het gelukkig een zijperron (middenperron voor HTM trams is slechts 75 meter lang) en zit er nog zo'n krappe 30 meter tussen einde perron en begin van de helling, dus het zou eventueel nog wel moeten kunnen hier een perron aan te hangen. Maar Pijnacker Centrum ligt in een verdiepte bak waar maar weinig ruimte voor verlenging is overgelaten. Je kan hooguit de overweg slopen en vervangen door perron, dan kom je op zon 113 meter uit, maar dan moet men dus een nieuwe bestelling doen van kortere rijtuigen, en in de spits altijd een RSG3+RSG3+RSG1¾ combinatie inzetten. Plus men moet overal de beveiliging aanpassen en bij Pijnacker Zuid een overweg verplaatsen wil men de perrons oprekken.

Post Reply