OV-chipkaart voor studenten

Storingen, opvallendheden, eigen ervaringen en meer zaken betreffende de toegangspoortjes en de OV-chipkaart, post ze hier!
Post Reply
sg_sg1
Lid

Post by sg_sg1 » 26 Oct 2006, 15:34

Eind november 2005 kreeg studerend Nederland te horen dat we medio 2006 een ov-chipkaart kosteloos thuisgestuurd zouden krijgen. Dit tijdvak is, mede door vertragingen in het testen van de ov-chpkaart, niet gehaald.
De IB-groep, die zorg draagt voor de studiefinanciëring en de uitgaven van de ov-studentenkaart, heeft onlangs de nieuwe folder over het gebruik van de studentenkaart in 2007 uitgegeven. Hierin staat ook een deel over de studenten-chipkaart: <a href='http://www.ib-groep.nl/Images/8707-7%20 ... 7-5310.pdf' target='_blank'>folder ov-studentenkaart/chipkaart</a>.
Ook is er een website in het leven geroepen, waar in de loop van de maanden nieuwe informatie op moet komen te staan: <a href='http://www.studentenreisbewijs.nl' target='_blank'>studentenreisbewijs</a>.

Kort samengevat:
- elke student krijgt, tot 2009, twee ov-kaarten: een 'normale' kaart (zoals we die nu hebben) en een ov-chipkaart om op afgesloten stations te komen;
- heb je al een tweede pasfoto ingeleverd, dan hoeft dat niet nog eens;
- de kaart wordt, zoals het er nu naar uitziet, in november verspreid.

willemb
Lid

Post by willemb » 26 Oct 2006, 17:19

En gaat die chipkaart in het weekend ook automatisch werken als een betaalkaart voor de metro (met korting uiteraard)?
Een leuke rit met de metro begint bij Troelstralaan!

jasper88
Lid

Post by jasper88 » 26 Oct 2006, 17:48

Ja dat is wel de bedoeling. Door het type abonnement die er op staat kijkt die waar je op dat moment recht op hebt.
Als ik mijn handtekening geef, krijg ik die van jou dan ook??

sg_sg1
Lid

Post by sg_sg1 » 31 Oct 2006, 14:44

IB-Groep noemt een startdatum waarop ze informatiefolders en ov-chipkaarten(?) gaan verzenden naar studenten: vanaf 12 november.
Uiteraard blijft IB-Groep vaag over deze datum, maar dat ze überhaupt een datum noemen, dat is al heel wat!

jasper88
Lid

Post by jasper88 » 31 Oct 2006, 15:30

Als het goed is verlopen de abonnementen in 2006 (papier met hoes dingen) en krijgt iedereen een ov-chipkaart voor het volgende jaar.
De geenen die geen ov-chipkaart hebben aan gevraagt krijgen nog de oude vertouwde kaart voor 2007 of een brief met als nog het verzoek om een pasfoto daarvoor in te leveren. Dat konden ze mijn nog niet duidelijk zeggen.

Dus het is te hopen dat je je kaart krijgt dit jaar ;)
Als ik mijn handtekening geef, krijg ik die van jou dan ook??

Roland
Lid

Post by Roland » 31 Oct 2006, 16:17

zou zo'n abbonement kaart er moeilijk over doen als je niet hebt ingecheckt. ik ren meestal op het laatste moment de sneltramhalte op en ben blij dat daar geen poortjes staan.
r e t m e t r o . n l => r d a m o v . n l

willemb
Lid

Post by willemb » 31 Oct 2006, 16:57

Beetje vreemde startdatum ook, 12 november, da's op zondag.
Een leuke rit met de metro begint bij Troelstralaan!

Rik
Lid

Post by Rik » 31 Oct 2006, 17:28

De Chipkaarten voor 2006 worden momenteel geladen op de klantenservice. Dus ook als je jaarkaart in November zou verlopen (of Oktober), krijg je nu een 'tijdelijk' nieuw setje thuisgestuurd, bestaande uit:
-Chipkaart geladen met jaarabonnement
-Nieuw papieren couponnetje (precies dezelfde einddatum als je 'oude' coupon'
-kartonnetje
-antwoordenvelop.

Je moet, als je dit hebt ontvangen, je 'oude coupon' in het kartonnetje klemmen en met de antwoordenvelop terugsturen naar de RET. Je gebruikt dan je chipkaart als stamkaart en je coupon als abonnement. Je kan je chipkaart in de metro dus ook gebruiken als abonnement (dat werkt voorlopig nog met zones, bijvoorbeeld: abonnement met centrumzonde 5300 3*)

Dan krijgen alle jaarkaarthouders een maand of wat voor hun jaarkaart de geldigheid verliest, een brief om de kaart te verlengen. Daarmee ga je naar de klantenservice. Daar wordt een verlengend couponnetje geprint, en de chipkaart met een nieuw jaarabonnement geladen (dan heb je er dus tijdelijk 2 op staan).

Het maakt dus niet uit als je met de metro reist met een jaarkaart. Je hebt dan misschien wel niet ingechekt, je hebt toch een couponnetje waarmee je kan aantonen dat je mag reizen in de metro.
We geven de metro kleur!

Illegal_Alien
Lid

Post by Illegal_Alien » 31 Oct 2006, 21:24

Heb trouwens de persoonlijke Chipkaart van de NS binnen, ziet er wel leuk uit en de passage uit de AV van de Chipkaart:
Indien meerdere PV-chipkaarten door de kaarthouder word gebruikt danwel beide tegelijkertijd word aangeboden aan de apparatuur kunnen zich dubbele betalingen en storingen voordoen., omdat de lezer geen onderscheid kan maken tussen deze kaarten.
Dus als ik in het weekend met de Chipkaart wil reizen moet ik dus van kaart verwisselen. (Of die van de OV studentenkaart moet ook opwaardeerbaar zijn en in het weekend als "strippenkaart" werken.)
<b>---|| RandStadBom(metje) ||---</b>

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 31 Oct 2006, 21:52

Met je OV-studentenkaart krijg je korting in het weekend. Dan moet je neem ik aan wel met deze chipkaart reizen, de kaartlezer kan niet zien dat jij thus nog een andere kaart heb liggen waarop je korting hebt. Reis je als student met een anomieme of wegwerp kaart dan zal je geen korting krijgen, het systeem weet niet dat jij studenten OV kaart houder bent dan.

sg_sg1
Lid

Post by sg_sg1 » 31 Oct 2006, 22:01

willemb wrote: Beetje vreemde startdatum ook, 12 november, da's op zondag.
Hmm, ja, nu je het zegt. Nou, daar klopt dus alweer helemaal niets van, IB-Groep! :rolleyes:

OVfan
Lid

Post by OVfan » 01 Nov 2006, 09:43

Roeske wrote: De Chipkaarten voor 2006 worden momenteel geladen op de klantenservice. Dus ook als je jaarkaart in November zou verlopen (of Oktober), krijg je nu een 'tijdelijk' nieuw setje thuisgestuurd, bestaande uit:
-Chipkaart geladen met jaarabonnement
-Nieuw papieren couponnetje (precies dezelfde einddatum als je 'oude' coupon'
-kartonnetje
-antwoordenvelop.

Je moet, als je dit hebt ontvangen, je 'oude coupon' in het kartonnetje klemmen en met de antwoordenvelop terugsturen naar de RET. Je gebruikt dan je chipkaart als stamkaart en je coupon als abonnement. Je kan je chipkaart in de metro dus ook gebruiken als abonnement (dat werkt voorlopig nog met zones, bijvoorbeeld: abonnement met centrumzonde 5300 3*)

Dan krijgen alle jaarkaarthouders een maand of wat voor hun jaarkaart de geldigheid verliest, een brief om de kaart te verlengen. Daarmee ga je naar de klantenservice. Daar wordt een verlengend couponnetje geprint, en de chipkaart met een nieuw jaarabonnement geladen (dan heb je er dus tijdelijk 2 op staan).

Het maakt dus niet uit als je met de metro reist met een jaarkaart. Je hebt dan misschien wel niet ingechekt, je hebt toch een couponnetje waarmee je kan aantonen dat je mag reizen in de metro.
't Is geloof ik een beetje off-topic...

Maar in elk geval mogen ze wel controleurs met 'academisch werk- en denkniveau' gaan zoeken! Hoeveel systemen bestaan er straks wel niet naast elkaar? :P
<span style='color:gray'><i>Sorry, ik geef geen handtekeningen.</i></span>

VHware
Lid

Post by VHware » 06 Nov 2006, 10:32

Illegal_Alien wrote: Heb trouwens de persoonlijke Chipkaart van de NS binnen, ziet er wel leuk uit en de passage uit de AV van de Chipkaart:
Indien meerdere PV-chipkaarten door de kaarthouder word gebruikt danwel beide tegelijkertijd word aangeboden aan de apparatuur kunnen zich dubbele betalingen en storingen voordoen., omdat de lezer geen onderscheid kan maken tussen deze kaarten.
Dus als ik in het weekend met de Chipkaart wil reizen moet ik dus van kaart verwisselen. (Of die van de OV studentenkaart moet ook opwaardeerbaar zijn en in het weekend als "strippenkaart" werken.)
De kaart van IB-groep is ook gewoon een OV-chipkaart, alleen met een 'bijzonder' abonnement. Je kan daar dus ook gewoon geld op laden.

efteltje
Lid

Post by efteltje » 13 Nov 2006, 05:08

VHware wrote:
Illegal_Alien wrote: Heb trouwens de persoonlijke Chipkaart van de NS binnen, ziet er wel leuk uit en de passage uit de AV van de Chipkaart:
De kaart van IB-groep is ook gewoon een OV-chipkaart, alleen met een 'bijzonder' abonnement. Je kan daar dus ook gewoon geld op laden.
maar ik heb nu dus al een gewone persoonlijke ov chipkaart en volgend jaar krijg ik studentenkaart, kan die studentenkaar dan niet gewoon op me huidige laden, of krijg ik dus gewoon 2 pasjes?

Joachim
Lid

Post by Joachim » 13 Nov 2006, 08:53

Nee, dat dacht ik dus ook, maar nadat ik dit verhaal uitgelegd kreeg aan de informatielijn moet je écht die studentenchipkaart krijgen.
/ Rotterdam moet schoon, heel en veilig. Waarom? Daarom! / De OV-chipkaart is de enige kaart in de metro / Daar neem je je hoed voor af, voor de metro van Rotterdam / In Rotterdam, dáár gaat het goed! / Retmetro.nl op Youtube /

Joachim
Lid

Post by Joachim » 01 Mar 2007, 20:04

Binnenkort krijgen alle studenten die studeren in en om de regio Rotterdam een chipkaart. Het betreft een anonieme chipkaart, de zogenaamde "Preview Card - limited edition" die geldig is tot 01-01-2008. Op de kaart staat een reisproduct geladen dat in alle vervoer vrije toegang geeft, 7 dagen per week. Als de kaart gebruikt wordt, moet deze bij controle wel getoond worden met de normale papieren OV-studentenkaart. De versnelde uitgifte van deze kaart heeft o.a. tot doel het aantal transacties in het testgebied van Rotterdam te verhogen, om te kijken hoe failsafe het OV-chipkaartsysteem is.

Hoe het zit met persoonlijke ov-chipstudentenkaarten na 1-1-2008 is tot op heden niet bekend.
/ Rotterdam moet schoon, heel en veilig. Waarom? Daarom! / De OV-chipkaart is de enige kaart in de metro / Daar neem je je hoed voor af, voor de metro van Rotterdam / In Rotterdam, dáár gaat het goed! / Retmetro.nl op Youtube /

sg_sg1
Lid

Post by sg_sg1 » 01 Mar 2007, 22:05

Joachim wrote:Binnenkort krijgen alle studenten die studeren in en om de regio Rotterdam een chipkaart. Het betreft een anonieme chipkaart, de zogenaamde "Preview Card - limited edition" die geldig is tot 01-01-2008. Op de kaart staat een reisproduct geladen dat in alle vervoer vrije toegang geeft, 7 dagen per week. Als de kaart gebruikt wordt, moet deze bij controle wel getoond worden met de normale papieren OV-studentenkaart. De versnelde uitgifte van deze kaart heeft o.a. tot doel het aantal transacties in het testgebied van Rotterdam te verhogen, om te kijken hoe failsafe het OV-chipkaartsysteem is.

Hoe het zit met persoonlijke ov-chipstudentenkaarten na 1-1-2008 is tot op heden niet bekend.
Dit bericht zegt dus weer minder dan het wil. 'Binnenkort': aaaarrghhh. :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:
Op de site zelf (www.studentenreisbewijs.nl/test) staat dat info volgt.
Jongens, het is al 1 maart. Die kaart had al vóór die datum in de bus moeten liggen.
Overigens: qua uitgave van de kaart wijst iedereen naar elkaar: IB-groep zegt dat RET verantwoordelijk is, RET wijst naar NS, NS wijst naar IB-groep.
Die kaarten liggen zeker opgeslagen op een topgeheime locatie met ultrastrenge beveiliging. <_<

En trouwens: met die 'limited' kaart kun je dus niet tot 1 januari 2007 7 dagen in de week gratis reizen. Het gaat om een beperkte periode: je kunt het abonnement 6 weken gebruiken.

Joachim
Lid

Post by Joachim » 01 Mar 2007, 22:14

sg_sg1 wrote: En trouwens: met die 'limited' kaart kun je dus niet tot 1 januari 2007 7 dagen in de week gratis reizen. Het gaat om een beperkte periode: je kunt het abonnement 6 weken gebruiken.
Ben benieuwd waar dat staat, vandaag heb ik een kaart mogen zien en uitlezen en de geldigheidsdatum van het product is 1 jaar, uiteraard wordt die datum overtroffen door de geldigheidsdatum van de kaart (1-1-08).

sg_sg1
Lid

Post by sg_sg1 » 02 Mar 2007, 13:16

Joachim wrote: Ben benieuwd waar dat staat, vandaag heb ik een kaart mogen zien en uitlezen en de geldigheidsdatum van het product is 1 jaar, uiteraard wordt die datum overtroffen door de geldigheidsdatum van de kaart (1-1-08).
Dit staat te lezen op de site. <_<

Joachim
Lid

Post by Joachim » 06 Mar 2007, 10:00

Hou je vast:

Studenten Preview Card
Studenten met een OV-studentenkaart in de regio Rotterdam krijgen deze week de Preview Card thuisgestuurd. De vervoerders in Rotterdam bieden studenten met de Preview Card alvast de mogelijkheid om te wennen aan reizen met de OV-chipkaart.

Met de Preview Card kunnen studenten in de regio Rotterdam de poortjes openen op perrons en stations, en in- en uitchecken bij Connexxion (Hoekse Waard) en NS (Hoekse Lijn). De Preview Card is géén geldig vervoerbewijs. Studenten die met een Preview Card reizen moeten daarom ten alle tijden hun OV-studentenkaart bij zich hebben. Wel hebben studenten die reizen met de Preview Card in de maanden maart en april recht op vrij reizen in een groot deel van het openbaar vervoer in Rotterdam.

ret.nl

find_your_spot
Lid

Post by find_your_spot » 06 Mar 2007, 11:00

Ik vind het heeeel vals dat ze op die site van studenten rijbewijs, alle bezoekers het idee geven dat iedereen daar op die site zich kan aanmelden voor een preview card. :angry:

Maar in feiten zijn de test personen allang vast gelegd en geeft die website alleen maar niet kloppende feiten.
Als er maar een aantal mensen die kaart krijgen. Waarom plaatsen ze een button op de site: <span style='color:purple'>7 Dagen per week gratis reizen in Rotterdam? Klik Hierrr!</span> Dat is niet eerlijk, want dat schept valse verwachtigingen. En als je dan vol hoop op die knop klikt word je doorgeschakeld....... naar de standaard ov-chipkaart website...... :angry:

Overigens staat op die /test site een knop met: <span style='color:green'>6 weken gratis reizen. Doe mee !!!! en test het OV</span>

Als je zoiets leest, dan denk je toch dat iedereen mee mag doen. Dikke discriminatie.....
Rijdt daar ineens een auto vol hobbyisten...

zal die nieuwe hobby zo ook wel komen

sg_sg1
Lid

Post by sg_sg1 » 06 Mar 2007, 13:21

Joachim wrote: Hou je vast:

Studenten Preview Card
Studenten met een OV-studentenkaart in de regio Rotterdam krijgen deze week de Preview Card thuisgestuurd. De vervoerders in Rotterdam bieden studenten met de Preview Card alvast de mogelijkheid om te wennen aan reizen met de OV-chipkaart.

Met de Preview Card kunnen studenten in de regio Rotterdam de poortjes openen op perrons en stations, en in- en uitchecken bij Connexxion (Hoekse Waard) en NS (Hoekse Lijn). De Preview Card is géén geldig vervoerbewijs. Studenten die met een Preview Card reizen moeten daarom ten alle tijden hun OV-studentenkaart bij zich hebben. Wel hebben studenten die reizen met de Preview Card in de maanden maart en april recht op vrij reizen in een groot deel van het openbaar vervoer in Rotterdam.

ret.nl
Geldt dat nou ook voor Ridderkerk, waar Connexxion met bussen met OV-chipkaartapparatuur rijdt, of heb ik (weer) pech? Dus krijgen studenten in Ridderkerk deze 'Preview Card' ook?

djmellie
Lid

Post by djmellie » 06 Mar 2007, 15:31

Ik heb die preview kaart net ontvangen.
Iedereen die in Rotterdam op school zit krijgt hem
alleen lullig als je in Bleiswijk woont, dan heb je er in het weekend niks aan want dan moet je met een Connexxion bus naar Rotterdam die er geen toestemming voorgeeft.
Maar aghjah ik ken hem gebruiken.

steven.w
Lid

Post by steven.w » 06 Mar 2007, 18:32

Ik heb hem zojuist binnen gehad. Mooi meegenomen dat gratis reizen in het weekend.

Steven

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 06 Mar 2007, 19:52

Ik heb de kaart nu ook binnen. Hij is tot eind april geldig, die datum van 1/1/2008 die erop staat is de technische levensduur en niet de echte geldigheid. Je mag maar tot eind april 7 dagen per week gratis reizen, wat er daarna komt is nog nog afwachten.

Post Reply