ov poortjes

Storingen, opvallendheden, eigen ervaringen en meer zaken betreffende de toegangspoortjes en de OV-chipkaart, post ze hier!
Post Reply
de-bus-reiziger
Lid

ov poortjes

Post by de-bus-reiziger » 26 Sep 2011, 14:11

ik vind het niet kunnen. dat er mensen zijn die die poortjes gewoon slopen bijvoorbeeld het zou een idee zijn als er in de binnenkant van de rubberen randen .een speciale magneet geplaatst moet woorden die actief is als het poortje dicht is en inactief als die open is daarmee bedoel.
ik dat er een beveiliging inkomt dat de kans op zwartrijden verlaagd dus dat er een krachtige magneet inzit die er voor zorgt dat als er .
kracht op het deurtje wordt gedrukt dat die dan niet open gaat dan gaat het percentage! van eerlijk beschaafde mensen die wel gewoon betalen
omhoog gaat dus ik zal het even samenvatten de krachtige magneet die binnen in de rubberen randen worden verwerkt.die zorgen er voor dat het percentage. van zwartrijders omlaag gaat en het percentage van reizigers die wel netjes inchecken omhoog gaat.
2 dagen per week capelle centrum-kootsekade

Paul
Lid

Re: ov poortjes

Post by Paul » 26 Sep 2011, 14:13

Je tekst is daadwerkelijk niet te lezen, schrijf eens in normaal Nederlands en gebruik leestekens op de juiste plek.

lex_1975
Lid

Post by lex_1975 » 26 Sep 2011, 14:16

het heeft allemaal te maken met veiligheid...
ze mogen bijvoorbeeld niet inklemmen en met magneten zou het voor kunnen komen, dat die magneten op eens aan gaan, terwijl het niet de bedoeling is.
als dat dan gebeurt, dan zou er dus iemand tussen komen te zitten.

dit is eigenlijk hetzelfde als met de deuren van metro en tram, die ook een anti klem beveilig hebben.
mensen die dit weten, maken daar ook regelmatig misbruik van, door de deuren op te houden of open te trekken.

de-bus-reiziger
Lid

Post by de-bus-reiziger » 26 Sep 2011, 14:23

:x :x weetje ik wordt dat geklaag van mensen hier een beetje zat sorry dat ik het zeg maar van gebruik leestekens dat snap ik wel plus dat geklaag nu in normaal nederlands graag

Roland
Lid

Post by Roland » 26 Sep 2011, 14:34

Het is ook heel storend om te lezen, bij sommige berichten mag je blij zijn dat mensen toch nog reageren, maar er zullen er een hoop zijn die niet eens beginnen met het lezen van je bericht. (Net als bij het verhaal over dat bedieningspaneel. Ik moet raden wat je bedoeld) Als je wat vraagt moet je wel eerst eens nagaan of mensen jouw vraag kunnen begrijpen. Dus wat ik je wil vragen: voordat je op de knop "bevestig" drukt, kijk dan eerste nog eens je hele bericht door.
r e t m e t r o . n l => r d a m o v . n l

de-bus-reiziger
Lid

Post by de-bus-reiziger » 26 Sep 2011, 15:03

ik zal het in het vervolg doen sorry dat ik toen uit mijn slof schoot

les7
Lid

Post by les7 » 26 Sep 2011, 23:27

de-bus-reiziger wrote:ik zal het in het vervolg doen sorry dat ik toen uit mijn slof schoot
de-bus-reiziger met leestekens wrote:Ik zal het in het vervolg doen. Sorry dat ik toen uit mijn slof schoot.
:roll:
---
Een metrostation wil je niet hermetrisch afsluiten. Ik ben ook vaak genoeg met m'n fiets blijven hangen terwijl ik netjes betaalde. En stel er breekt brand op het metrostation uit, en jij staat voor een gesloten poortje* met die leuke magneten dan ben je niet zo blij.

Als je 0,0% zwartrijders wilt bereiken zal je eerst deze poortjes aan moeten schaffen, vervolgens deze vrienden samen met deze knakkers bij de ingang zetten.

*Even het nood-mechanisme van de poortjes buiten beschouwing gelaten.

de-bus-reiziger
Lid

Post by de-bus-reiziger » 27 Sep 2011, 11:56

ja dan komen er voor je het , weet allemaal voetbalfans. op af want die denken dan dat. het een nieuw soort voetbal stadion is plus dat als er mensen een fobie of angst hebben voor dat soort honden dan kan de ret meteen het staion sluiten of ze zetten als het mogelijk.. is meer ret controleurs in.plus dat ik het punt van les7 snap want als . er brand uitbreekt kan het slecht met je aflopen o.a brandwonden en anderen letsels

Rik
Lid

Post by Rik » 27 Sep 2011, 13:21

Ja het is een toestand allemaal he. Ik stel voor om dan een drogist te openen op de metrostations zodat mensen daar brandwondenpleisters kunnen halen.
We geven de metro kleur!

luka23
Lid

Post by luka23 » 27 Sep 2011, 15:26

Wie weet komt dat op RCS, sinds ze daar ook winkeltjes willen openen....
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

de-bus-reiziger
Lid

Post by de-bus-reiziger » 28 Sep 2011, 16:43

bestaan die dan? of gewoon iets van een plaatselijk behandelcentrum ik bedoel als er wat gebeurt op beurs in de vroege ochtend staat er 123 ook niet even iemand van de ret of wel ?

Tristan
Lid

Post by Tristan » 28 Sep 2011, 18:11

Terug naar het onderwerp alstublieft.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

lex_1975
Lid

Post by lex_1975 » 28 Sep 2011, 18:35

dat soort draaihekken zijn inderdaad uitermate geschikt voor voetbalstadions, maar aantrekkelijk om te gebruiken in stations vind ik ze niet.
de huidige poortjes zijn ook sierlijk en functioneel, doordat ze weinig uit het zicht nemen (het glas laat toe om er goed doorheen te kijken, zodat zo gezien kan worden, wat er aan de andere kant gebeurt).

blijft, dat de RET niet snel aan andere poortjes zal beginnen, omdat het aantal zwartrijders niet opweegt tegen de kosten.
dit is ook de reden, waarom er bij de liften meestal geen poortjes te vinden zijn...

ps met het aantal zwartrijders bedoel ik dan ook het aantal waar de RET mee rekent...

de-bus-reiziger
Lid

Post by de-bus-reiziger » 03 Oct 2011, 08:58

lex 1975 heeft wel gelijk die draaihekken horen, inderdaad in een voetbalstadion dan krijg je een beetje, een idee van een ,toegangsdeur van een
bouwplaats bijvoorbeeld bij de bouwput van de garage bij centraal station dan gaat, de reputatie van het station er ook op achteruit

Calandlijn
Lid

Post by Calandlijn » 23 May 2012, 13:35

Ik plaats mijn observatie in dit onderwerp, want ik zie niet direct waar dit het beste thuishoort:
Gisteren zag ik op KLZ een reiziger uitchecken aan de metrozijde van de poortjes en nadat hij door de poortjes was gelopen, drukte hij zijn chipkaart tegen de lezer waardoor er 'overstappen ok' op het schermpje verscheen waarop hij zijn weg naar de bussen vervolgde. Kennelijk wilde hij dan middels het overstaptarief een 'goedkopere' rit met de bus verkrijgen. Genomen het feit dat op KLZ instappen uitsluitend aan de voorzijde gebeurt dienen reizigers dus langs de chauffeur te komen tijdens het instappen, waarop dit RET-overstaptarief bij een andere vervoerder wellicht ontdekt kan worden wanneer de reiziger wil doorlopen langs de chauffeur en terug wordt gefloten om alsnog in te moeten checken, lijkt mij. Wat er dan precies gebeurt met de kaart en lezer weet ik niet, maar wellicht dat de chipkaartlezer dan een foutmelding geeft door het lezen van een actief product op naam van een andere vervoerder óf het tarief van de RET wordt weg geschreven omdat er bij een andere vervoerder wordt ingecheckt. Wie kan het zeggen?

Overigens, gezien zoals hij handelde was het geen incident dat hij per ongeluk zijn kaart over de lezer haalde, maar duidelijk een handeling met opzet. Hierdoor begin ik te denken dat er (weer) een mogelijkheid is ontdekt om misbruik van de kaart te kunnen maken. Is deze wijze van misbruik maken toevallig bekend of is dit vrij onschuldig met het oog op de incheck-controle door de chauffeur, waardoor een dergelijk overstaptarief kan worden ontdekt?

Hauptbahnhof
Lid

Post by Hauptbahnhof » 23 May 2012, 17:09

Het lijkt mij dat die passagier heeeeeeeeeeeeel erg dom is.
Er moet namelijk per voertuig (tram/bus) of reis (metro) worden in- en uitgecheckt.
Dat hij bij het metropoortje is ingecheckt betekent dus alleen maar dat hij €4,00 kwijt is. In de bus moet hij hoe dan ook alsnog inchechekken, dus wordt er wederom €4,00 afgeschreven, totdat hij uitcheckt en de ritprijs is berekend.

Overigens zou hij in de bus ook gewoon het overstaptarief moeten betalen, dus het blijft voor mij een vaag en raar verhaal.

Wally
Lid

Post by Wally » 23 May 2012, 20:41

Wellicht is de reiziger niet dom, maar zit er een fout in het systeem waar hij misbruik van maakt. Ik weet niet hoe de apparatuur in de bus precies werkt, dus misschien klopt het volgende niet, maar zou het kunnen zijn dat de transactie bij het instappen in de bus niet als inchecken maar als uitchecken wordt gezien. Hij heeft namelijk al ingecheckt via het poortje van de metro.
Als dit niet door de chauffeur wordt opgemerkt (omdat hij het simpelweg niet kan zien, en aan de piep hoor je het ook niet) reist hij dan gratis met de bus. Bij uitstappen uit de bus checkt de reiziger vervolgens niet uit. Het 'ritje' tussen metro KLZ en bus zal 0 euro kosten omdat de haltes hetzelfde zijn, en z'n borg krijgt 'ie terug.

Volgens mij kan er in de bus ook uitgecheckt worden bij de voorste cico, dus bovenstaande lijkt me mogelijk, zolang het systeem geen onderscheid maakt tussen bus en metro door een fout in het systeem.

Hauptbahnhof
Lid

Post by Hauptbahnhof » 23 May 2012, 21:14

Dat kon met het systeem van Veolia volgens mij. Een uitcheck hoeft niet in hetzelfde voertuig als de incheck.
Maar goed, mocht er een foutje in het systeem zitten: 1 manier om erachter te komen: uitproberen. Uiteraard handiger als het iemand is met een geldig abonnement.

Calandlijn
Lid

Post by Calandlijn » 30 May 2012, 10:58

Mij viel gisteren op dat het brede poortje bij de westelijke uitgang op CPC s2 open stond en de tekst 'verlaat direct het station' toonde. Nooit geweten dat deze poortjes een dergelijke tekst konden tonen, alhoewel ik het wel logisch vind dat zij gedurende een calamiteit open gaan staan. Hoe dit poortje besloot om op dat moment - zonder enige vorm van zelfstandig denkvermogen en daarmee aanleiding te vormen om een calamiteit te kunnen inschatten - in de calamiteitenstand te gaan is mij een vraag, vooral omdat dit poortje de enige was van de rits poortjes die deze uitgang 'bewaken' die in deze stand stond. In ieder geval vond ik het wel merkwaardig.

Tom
Lid

Post by Tom » 30 May 2012, 14:53

Dit komt op dit station gek genoeg wel vaker voor. Ik heb het ook al een aantal keer gehad. Beetje rare situatie, er zit vast ergens een hik in het systeem.

Tom
Lid

Post by Tom » 05 Jun 2012, 20:19

Een aantal poortjes heeft last van stelselmatig falen. Er kan dan met geen enkele OV-chipkaart worden in- of uitgecheckt bij het desbetreffende poortje. Of je nu een reisproduct hebt of op saldo reist, het poortje geeft bij elke kaart die je presenteert aan dat je "geen toegang" hebt, zelfs bij het uitchecken. Ik kom dit de laatste tijd wel erg vaak tegen. Het is erg verwarrend voor mensen en het geeft rijen bij de poortjes omdat mensen het serieus 6 keer bij hetzelfde poortje blijven proberen en daarna toch snel bij een ander voorpiepen.

Er zijn best wat poortjes die hier last van hebben. Zo heeft minimaal 1 poortje op Capelseburg dit euvel (de uitgang van perron 1 en 3, onderin de hal, het meest linker poortje gezien vanaf de perron-zijde) en ook op Capelle Centrum heeft minimaal 1 poortje (perron twee, uitgang "stadsplein", meest rechter poortje gezien vanaf het perron) hier last van.

Ook is op Capelseburg spoor 2 één poortje die helemaal dood is, geen groene pijl of rood kruis en de displays zijn gedoofd. Het poortje staat in geopende toestand.

les7
Lid

Post by les7 » 05 Jun 2012, 21:43

Voeg Kralingse Zoom maar toe. Vaak is er met de 2 rechter poortjes bij het uitgaan van het station (zuidelijke rij poortjes) wat aan de hand. Bijvoorbeeld:
- Iemand uitgechekt maar poortje gaat niet open en loopt vast
- Poortje geeft melding "Verlaat station direct", maar poortje is gesloten
- Poortje doet helemaal niks

Volgens mIj doen deze problemen zich vooral voor bij de nieuwe generatie poortjes.

metro5201
Lid

Post by metro5201 » 06 Jun 2012, 18:55

dat had ik ook bij Schiedam centrum, bij de lift van perron 2, van lijn A, B en C richting het centrum. Alles doet het gewoon, poortjes gaat open als je uit check, alleen gaf die aan "buiten dienst" (maar dit is al inmiddels gerepareerd)

Wally
Lid

Post by Wally » 24 Jul 2018, 21:58

Een behoorlijke topic kick, maar voor algemene (niet stationspecifieke) OV-chippoortjeszaken lijkt mij het volgende hier wel te passen:

Op Beurs en Wilhelminaplein viel mij op dat de poortjes nu een vast ingestelde richting hebben gekregen. Wat mij betreft een goede ontwikkeling, omdat je soms amper doorgang had als er net een metro met reizigers leeggelopen was.
Is dit op meer stations het geval?

Post Reply