HSG3-materieel (5700-serie)

Plaats hier informatie over de rijtuigen van de metrolijnen A t/m E. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 5233). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
Post Reply
User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tristan » 03 Feb 2014, 13:09

Momenteel wordt het contract voor de levering van zestien HSG3-voertuigen getekend. Deze zestien rijtuigen, die grotendeels gelijk zijn aan de RSG3 en SG3-voertuigen, zullen gebouwd worden voor de Hoekse Lijn.
Later meer.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

Simon
Lid
Posts: 4747
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Simon » 03 Feb 2014, 13:33

Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by MetroRET » 03 Feb 2014, 13:35

Wordt het de 5700-serie (5701-5716) of wordt er doorgenummerd (5643-5658) ?

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tristan » 03 Feb 2014, 13:53

5700-serie.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tom » 03 Feb 2014, 15:01

Een nieuwe serie dus. Dan moeten er haast wel (minieme) verschillen zijn ten opzichte van de SG3, anders begint men doorgaans geen nieuwe serie ( kijk maar naar de hoge en lage 5300'en). Wellicht andere uitmonstering (R-net) of zijn er toch meer verschillen?

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tristan » 03 Feb 2014, 15:24

Voor wat de kleurstelling betreft is er nog geen duidelijkheid. In ieder geval komen er verbeteringen in ten opzichte van de RSG3 en SG3-rijtuigen. Ook ten aanzien van botsveiligheid wordt een en ander aangepast, aangezien de wet sinds kort hogere eisen stelt aan dit onderwerp. Voor de passagiers zijn de wijzigingen nauwelijks zichtbaar.

Ik heb trouwens nog gepoogd om de vervolgserie te laten beginnen bij 5651 (net als de MG2's destijds), maar dat is op niets uitgelopen :p.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

Tobias51
Lid
Posts: 118
Joined: 22 Oct 2013, 00:52

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tobias51 » 03 Feb 2014, 19:02

Goed nieuws! :D
Nu is het lange wachten op de eerste foto's van de nieuwe rijtuigen begonnen.
Zal nog wel zeker een jaar duren.
Voor die tijd moet er dus wel beslist zijn of ze voor een R-Net thema gaan, of een RET thema.

Wat mij opviel is dat volgens de projectsite van de Hoekse Lijn alle vernieuwde haltes gebouwd zullen worden volgens het R-Net standaard.
Dan zou je haast denken dat HSG3's ook in R-Net uiterlijk zullen gaan rondrijden.
We zullen we het zien.

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tom » 03 Feb 2014, 19:06

In dat laatste geval zullen de huidige SG3 stellen er ook aan moeten geloven, ik denk dat het nieuwe materieel namelijk gewoon kan koppelen met de SG3 en dat in de praktijk deze wagens gemixt zullen gaan rijden op lijn A en B. Dan is een uniforme outfit wel gewenst lijkt me, dus omspuiten in R-net.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by MetroRET » 03 Feb 2014, 19:47

Waarom zouden deze ook niet gemixt kunnen worden met de SG3 op Lijn C en D ?

Lijkt me gewoon mogelijk of niet ??

Simon
Lid
Posts: 4747
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Simon » 03 Feb 2014, 22:23

Ik denk dat straks de HSG3's gewoon gekoppeld kunnen rijden met de (R)SG3's. Als je een aparte vloot van 16 rijtuigen hebt die alleen onder elkaar kunnen koppelen, heb je er weinig aan. Een verbeterd ontwerp op het gebied van botsingen kan bijvoorbeeld een andere rijtuigbakconstructie zijn, extra dwarsbalken die je niet of nauwelijks als passagier kunt zien, of een iets andere kopconstructie, of iets in de koppelingen aangezien die ook vaak de klap van een aanrijding opvangen. Wie weet? We gaan het zien :D
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

km46
Lid
Posts: 152
Joined: 15 Feb 2008, 21:05

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by km46 » 04 Feb 2014, 11:54

Vanaf wanneer vindt de levering plaats?

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10938
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by MichaBen » 06 Feb 2014, 20:24

Persbericht van Bombardier: http://www.bombardier.com/en/media-cent ... upply.html

Daarin valt ook gelijk te lezen dat ze weer in Bautzen gebouwd worden en de levering in 2016 zal zijn. Ruim op tijd dus voor de Hoekse Lijn, die volgens de laatste berichtgeving op 1 september 2017 in dienst zou komen bij de RET. Kosten 66 miljoen euro dus circa 4 miljoen per stuk. Verder een hoop markering blablabla, er wordt nog eens benadrukt dat de RET uiterst tevreden is met Bombardier (vandaar er nu dagelijks 34 jaar oude metro's moeten invallen) en wat onzin over moderne reizigersinformatie (hoop niet dat men dat systeem van nu daarmee bedoeld), kortom de standaard lulkoek in een persbericht.

User avatar
Wally
Lid
Posts: 464
Joined: 15 Oct 2006, 15:20

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Wally » 06 Feb 2014, 21:51

Opvallend dat de RET de 'Rotterdam Transport Authority' zou zijn volgens dat persbericht. De Stadsregio is de vervoersautoriteit lijkt mij.

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tristan » 07 Feb 2014, 01:51

Ach, zakendoen met Bombardier is nog steeds honderd keer beter dan zakendoen met Alstom.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tom » 07 Feb 2014, 08:18

AnsaldoBreda..? :roll:

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tristan » 07 Feb 2014, 09:47

Daar doen we nog geen zaken mee, maar met Europese aanbestedingen is niks uitgesloten.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Mario90 » 07 Feb 2014, 11:40

Tristan wrote:Ach, zakendoen met Bombardier is nog steeds honderd keer beter dan zakendoen met Alstom.
De naam zegt het zeker al? Al Stom! :lol:

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tom » 08 Feb 2014, 14:55

De RET neemt anders al jaren trams af van Alstom en kennelijk gaat dat ook naar tevredenheid, de Citadis 2 komt daar immers vrij recent vandaan. Persoonlijk ben ik niet zo dol op de SG3. De 'bommetjes' die inmiddels de 15 jaar aantikken zijn qua rij- en remeigenschappen superieur aan de SG3. Zelfs de teetjes zijn qua remeigenschappen beter, als die wat harder remt merk je dat nauwelijks, terwijl het in een SG3 aavoelt alsof er tegen een boom wordt geparkeerd.

User avatar
Wally
Lid
Posts: 464
Joined: 15 Oct 2006, 15:20

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Wally » 08 Feb 2014, 17:25

Dat remmen heeft dus met de rijstijl van de bestuurder te maken, of hebben zelfs de beste bestuurders daar zelfs moeite mee?
Wat bij SG3 ook veel voorkomt is het, na tot stilstand te zijn gekomen, het van links naar rechts schommelen van het voertuig.

Maar om wat meer naar het topic terug te gaan:
Kan al gemeld worden welke (kleine) verbeteringen er verder (naast botsveiligheid) zijn? Deursluitlampen?

crosby
Lid
Posts: 543
Joined: 03 Dec 2004, 22:58
Location: World wide

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by crosby » 08 Feb 2014, 19:03

Voor die tijd moet er dus wel beslist zijn of ze voor een R-Net thema gaan, of een RET thema.
Tom wrote:In dat laatste geval zullen de huidige SG3 stellen er ook aan moeten geloven, ik denk dat het nieuwe materieel namelijk gewoon kan koppelen met de SG3 en dat in de praktijk deze wagens gemixt zullen gaan rijden op lijn A en B. Dan is een uniforme outfit wel gewenst lijkt me, dus omspuiten in R-net.
Wellicht andere uitmonstering (R-net) of zijn er toch meer verschillen?
Alle metrorijtuigen blijven in de RET-kleurstelling maar worden voorzien van een R-net-sticker en rode deuren.
Waar op de rijtuigen de R-net-sticker geplakt wordt is nog niet bekend ..............
Heel de dag met treintjes spelen ...............
en er ook nog voor betaald worden!

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Tristan » 08 Feb 2014, 19:53

Veel van die verbeteringen zijn niet echt zichtbaar. Deursluitlampen in ieder geval niet. Dat zou ook niet mogen, want dat is geen functionele verbetering. Het is een toevoeging, en dat is niet de bedoeling bij het uitnutten van een optie. Verbeteringen moeten gezocht worden in de hoek van wat zich onder de motorkap bevindt, zoals flexibele koppelingen, verlijming van beplating en dergelijke.

Hier kun je zien waar de logo's terechtkomen: http://stadsregio.nl/system/files/verga ... t_R-ne.PDF

Over de SG3 en HSG3-rijtuigen is overigens nog geen besluit genomen.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1304
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by luka23 » 08 Feb 2014, 23:09

Volgens mij word ik hiervoor gelyncht maar ik vind het een mooi ontwerp!
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10938
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by MichaBen » 09 Feb 2014, 12:06

Dan zie ik ze toch liever geheel in R-Net stijl dan half, past naar mijn idee ook beter bij de rode deuren: http://bemined.nl/RNet.png

Yawie
Lid
Posts: 11
Joined: 07 Sep 2013, 20:20
Location: Krimpen Aan Den Ijssel

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by Yawie » 09 Feb 2014, 15:55

Beetje offtopic: Die rode deuren laat me terugdenken aan die ene 5201 na haar revisie die ook een tijdje met rode deuren reed! Ik heb juist moeite met het optrekken van de (R)SG3, het lijkt net alsof je in 1x doorgeschoten word op metrosnelheid. Maar laat ik weer ontopic gaan: Gaan de HSG3's op de Hoekse Lijn gebruik maken van de LZB, ZUB of een nieuw beveligingssysteem?

crosby
Lid
Posts: 543
Joined: 03 Dec 2004, 22:58
Location: World wide

Re: HSG3-materieel (5700-serie)

Post by crosby » 09 Feb 2014, 19:45

Yawie wrote: Gaan de HSG3's op de Hoekse Lijn gebruik maken van de LZB, ZUB of een nieuw beveiligingssysteem?
Is nog niet bekend; moet aanbesteed worden gezien de hoogte van de investering.
RET "hoopt" op GE: het bestaande ATB-systeem.
Heel de dag met treintjes spelen ...............
en er ook nog voor betaald worden!

Post Reply