Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Plaats hier informatie over de rijtuigen van de metrolijnen A t/m E. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 5233). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MetroRET » 04 Jul 2015, 10:42

Op metrolijn D reden netto gezien, 3 wagendiensten minder, omdat men het nodig vond om de spitsdiensten helemaal schrappen na Slinge....

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Tristan » 06 Jul 2015, 12:00

Het volgende rijtuig is waarschijnlijk de 5411.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
5601
Lid
Posts: 306
Joined: 24 Jul 2009, 12:20
Location: Spijkenisse

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by 5601 » 06 Jul 2015, 20:47

Tristan wrote:Het volgende rijtuig is waarschijnlijk de 5411.
Lijkt me een goede zaak, een aantal 5400én zien er minder goed uit dan de laatste 5300én die nog een revisie moeten krijgen. :mrgreen:
(behoudens de technische staat van de rijtuigen die nog moeten (daar kan ik niet over oordelen) :?:

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MetroRET » 06 Jul 2015, 20:56

Daarvan is de 5411 dus geen voorbeeld van.
De 5403, 5413 en 5417 zien er bijvoorbeeld nog smeriger uit dan de 5411, elke type B en misschien zelfs een teetje.

User avatar
5601
Lid
Posts: 306
Joined: 24 Jul 2009, 12:20
Location: Spijkenisse

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by 5601 » 06 Jul 2015, 21:05

5406 en 5409 zijn ook niet best, maar er is een beginnetje in elk geval met aanpak 5400én van deze zomer :mrgreen:

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MetroRET » 06 Jul 2015, 21:37

Hopelijk wordt er dan meegelezen, en 1 van die 5 uitgekozen voor de volgende of mogelijk zelfs nog de 5411 teruggeroepen indien mogelijk.

User avatar
LB
Lid
Posts: 1393
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by LB » 31 Jul 2015, 20:15

Valt tegen dat nog niemand de WD met drie gereviseerde SG2/1 rijtuigen heeft gezien en gemeld :wink: maar goed volgens mij vandaag voor het eerst drie gereviseerde 5400'en aan elkaar in de reizigersdienst, de 5414+5412+5401
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MetroRET » 31 Jul 2015, 22:16

Wel al van gehoord, alleen nog geen tijd voor gehad om het hier te plaatsen. :mrgreen:

User avatar
5601
Lid
Posts: 306
Joined: 24 Jul 2009, 12:20
Location: Spijkenisse

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by 5601 » 31 Jul 2015, 23:30

LB wrote:Valt tegen dat nog niemand de WD met drie gereviseerde SG2/1 rijtuigen heeft gezien en gemeld :wink: maar goed volgens mij vandaag voor het eerst drie gereviseerde 5400'en aan elkaar in de reizigersdienst, de 5414+5412+5401
Als je vakantie heb zoals ik ga je minder gebruik maken van de metro :mrgreen:

User avatar
mitchell1993
Lid
Posts: 369
Joined: 12 Feb 2007, 22:39

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by mitchell1993 » 04 Aug 2015, 18:16

Wel gezien, maar geen tijd gehad dit te melden op het forum. Ben 'em zelfs 2 keer tegengekomen, eenmaal als tegemoet komende metro op Dijkzigt (+/-6.48) en op Schiedam waar deze buitendienst de keersporen op ging (+/-16.28).

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10937
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MichaBen » 12 Aug 2015, 19:20

Niet geheel relevant aan de huidige revisie, maar misschien een toekomstige revisie: Arriva laat deze zomer weer eens drie van hun treinstellen verlengen van 2 naar 3 bakken. In de fabriek zijn extra tussenbakken gebouwd, na aanvang van de schoolvakantie gaan de stellen naar de fabriek toe, om bij het hervatten van de dienstregeling aan het einde van de vakantie verlengd en wel terug te keren. Is zoiets theoretisch mogelijk bij onze metro's door wat extra tussenbakken van type SG3 te laten bouwen en deze bij MG2/1 of SG2/1 bij te plaatsen, met de nodige technische aanpassingen? Of wijkt dit te veel van elkaar af en is de techniek van de huidige stellen te veel toegespitst op de huidige lengte? Als het technisch niet al te ingewikkeld zou zijn lijkt me dit namelijk een goedkopere oplossing dan geheel nieuwe stellen kopen voor een toekomstige capaciteitsuitbreiding. Dat je dan 42 meter met maar een cabine krijgt is niet zo'n probleem, gezien men deze rijtuigen nu toch al niet ontkoppelt tijdens de dienst.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MetroRET » 12 Aug 2015, 19:22

LIjkt me niet echt handig.... Dan kan je wel vaarwel zeggen tegen vierwagentreinen. Ook drietjes gaat dan natuurlijk niet meer lukken, zoals het probleem nu ook is met de SG3.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10937
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MichaBen » 12 Aug 2015, 19:33

Je hoeft natuurlijk niet alle 81 stellen te verlengen, op zich niets mis met zowel 2- als 3-delige stellen die onderling combineerbaar zijn toch? 8)

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MetroRET » 12 Aug 2015, 19:35

Lijkt me het meest handig als ze dan 40 meter (dus iets korter dan de SG3) zullen worden dan.
Dan past een driewagentrein van verlengde rijtuigen ook op de (meeste) huidige stations.

User avatar
Roland
Lid
Posts: 2154
Joined: 07 Jan 2004, 11:35
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Roland » 16 Aug 2015, 21:40

Voor de levensduur die de 5300/5400 nog hebben is dat niet meer te verantwoorden. De Arriva-stellen zijn nieuwer en hebben vermoedelijk ook een langere levensduur.
r e t m e t r o . n l => r d a m o v . n l

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MetroRET » 16 Aug 2015, 21:42

Is er al een richtlijn, waarin deze rijtuigen eventueel het einde gaan krijgen dan ?

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Tristan » 17 Aug 2015, 06:12

Metrorijtuigen hebben een economische levensduur van ongeveer dertig jaar.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MetroRET » 17 Aug 2015, 06:14

De 5300- en 5400-serie worden toch eigenlijk als (semi-)lightrailmaterieel gezien ?

Lightrailmaterieel heeft dacht ik een kortere levensduur van zo'n 25 jaar, of heb ik het mis :oops:

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Tristan » 17 Aug 2015, 07:51

Dat hangt er maar net van af hoe je daar als bedrijf mee omgaat. Van de Citadis' wordt gezegd dat ze waarschijnlijk een jaar of 25 meegaan, maar voor de MG2/1 en SG2/1 is het uitgangspunt dertig jaar. De technische levensduur (onderhoudbaarheid, leverbaarheid van reserveonderdelen, mate van slijtage (degelijkheid)) speelt in belangrijke mate mee bij de bepaling van de economische levensduur.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Tristan » 10 Jan 2017, 19:37

Als het goed is komt er maandag een stukje over de ML-beurt in het televisieprogramma Het Klokhuis.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1130
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Jmstro » 30 Jan 2017, 00:08

Tristan wrote:
10 Jan 2017, 19:37
Als het goed is komt er maandag een stukje over de ML-beurt in het televisieprogramma Het Klokhuis.
http://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending ... toor%20192 begint ongeveer bij 05:35

Tobias51
Lid
Posts: 118
Joined: 22 Oct 2013, 00:52

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Tobias51 » 06 Feb 2017, 22:24

Leuk stukje!
Toch altijd een stukje achter de schermen waarvan we nooit precies weten hoe men te werk gaat. :D

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1303
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by luka23 » 21 Mar 2018, 17:50

Zit in de 5335 en zag camerabeelden op het infoscherm tijdens halteren, is dit nieuw of heb ik het al de tijd over het hoofd gezien?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Tristan » 22 Mar 2018, 07:36

Inderdaad nieuw!
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1130
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Jmstro » 25 Mar 2018, 17:09

Tristan wrote:
22 Mar 2018, 07:36
Inderdaad nieuw!
Niet helemaal nieuw, dit is al sinds begin december (voorlopig echter maar op 3 rijtuigen)

Post Reply