Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Plaats hier informatie over de rijtuigen van de metrolijnen A t/m E. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 5233). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
Post Reply
User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10937
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MichaBen » 03 Apr 2018, 20:01

De RET heeft een marktconsultatie gepubliceerd om het RIS systeem (het schermpje in de cabine waarmee o.a. de bestemmingsfilm en halteafroep bediend wordt en storingen op worden weergegeven) en mogelijk ook de achterliggende systemen te vervangen van de 5300 en 5400 serie rijtuigen. Van buiten zal het weinig spectaculair zijn, het nieuwe systeem zal dezelfde functionaliteit krijgen en de ombouw gaat razendsnel (meerdere rijtuigen per week). De volgende passage is echter wel interessant:
Dit project is onderdeel van het levensverlengend onderhoud van de metrorijtuigen zodat deze minimaal tot 2034 kunnen worden ingezet.
Blijkbaar wil men ook deze rijtuigen langer dan 30 jaar in kunnen zetten?

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MetroRET » 03 Apr 2018, 20:33

En dit is het eerder ingebouwde PinfoS ?

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1303
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by luka23 » 03 Apr 2018, 21:14

Dat lijkt me hoog tijd aangezien ze op Windows 95 runnen.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Wally
Lid
Posts: 464
Joined: 15 Oct 2006, 15:20

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Wally » 03 Apr 2018, 22:07

MichaBen wrote:
03 Apr 2018, 20:01
De volgende passage is echter wel interessant:
Dit project is onderdeel van het levensverlengend onderhoud van de metrorijtuigen zodat deze minimaal tot 2034 kunnen worden ingezet.
Blijkbaar wil men ook deze rijtuigen langer dan 30 jaar in kunnen zetten?
Wellicht een bezuinigingsmaatregel? Door langer met de rijtuigen te doen/over een langere periode af te schrijven. Wellicht ook in relatie tot de deal Hoekse Lijn met verlenging van de concessie van 4 jaar waarbij RET in gelegenheid wordt gebracht eigen vermogen aan te zuiveren.

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Tristan » 03 Apr 2018, 22:12

Klopt inderdaad, er wordt gekeken maar levensduurverlengend onderhoud voor zowel MG2/1 & SG2/1 als Citadis. Voor metro om ook flexibeler te zijn met het eventueel verder ontwikkelen van bestuurderloos rijden.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10937
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by MichaBen » 03 Apr 2018, 22:22

Ik kan me voorstellen dat automatische metro's inderdaad nogal wat ontwikkeltijd vragen, en bij materieel dat 30 jaar meegaat wil je niet dat je na een paar jaar spijt krijgt van zo'n aankoop. Al vraag ik me af hoe lang men met de huidige hoeveelheid rijtuigen door kan gaan, het aantal reizigers blijft toch groeien, met zo'n onderhoudsbeurt kun je vervanging uitstellen, maar uitbreiding niet. Dus er zit toch nog wel wat druk op de ketel om nieuw materieel uit te zoeken, men draait hooguit de volgorde om door eerst uit te breiden en dan pas te vervangen.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1303
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by luka23 » 26 Sep 2018, 15:56

Even uit curiositeit, zou een enkele 53/54xx in reizigersdienst ingezet mogen worden als hij niet vanuit de hulpstuurstaat bestuurd zou worden (vraag niet waarom je dit zou doen)?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by Tristan » 26 Sep 2018, 17:00

Lijkt mij niet bezwaarlijk, maar lang houd je het niet vol; zoals je zegt kun je ‘m niet veilig met reizigers vanaf de hulpstuurstand besturen; onder andere omdat er geen onderscheid tussen links en rechts gemaakt kan worden bij het ontgrendelen of openen van de deuren. Daarnaast is de bediening vrij rudimentair (33% en 66% remmen en koppel).
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
LB
Lid
Posts: 1393
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: Midliferevisie MG2/1 en SG2/1-materieel

Post by LB » 27 Sep 2018, 07:44

luka23 wrote:
26 Sep 2018, 15:56
Even uit curiositeit, zou een enkele 53/54xx in reizigersdienst ingezet mogen worden als hij niet vanuit de hulpstuurstaat bestuurd zou worden (vraag niet waarom je dit zou doen)?
is ook weleens gebeurd, vanaf de Akkers naar de Terp enkele jaren geleden, is vast wel ergens terug te vinden op het forum
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

Post Reply