Het MG2-Topic

Plaats hier informatie over de rijtuigen van de metrolijnen A t/m E. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 5233). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
User avatar
Sander Sloots
Lid
Posts: 147
Joined: 28 Jan 2013, 18:58

Re: Het MG2-Topic

Post by Sander Sloots » 10 Feb 2013, 14:04

In Parijs rijdt soms ook historisch materieel rond in het ondergrondse deel. Dat is nog veel ouder dan de MG2. Waarom zou het hier dan niet kunnen.
(Btw in Parijs rijdt er nog materieel rond in de actieve dienst dat ouder is dan de MG2.)
Ondersteboven van metro's

MG2

Re: Het MG2-Topic

Post by MG2 » 10 Feb 2013, 14:17

Over materieel ouder dan MG2 in de actieve dienst in Parijs en elders is hier op dit forum wel bekend. In Buenos Aires is zelfs 90 tot 100 jaar oud materieel nog in dienst: http://www.youtube.com/watch?v=Nt8aORH_otg Maar de reden dat historisch materieel niet zou kunnen rijden hier staat in eerdere posts. Het zou gaan om brandveiligheid, maar goed, dat word hier nu slechts besproken. Het is nog niet concreet. Het zou gewoon moeten kunnen hoor:

http://retmetro.nl/cms/nieuws-metro/112 ... amse-metro

User avatar
Calandlijn
Lid
Posts: 1056
Joined: 09 Jul 2008, 01:38
Location: Capelle aan den IJssel (nabij CPC)
Contact:

Re: Het MG2-Topic

Post by Calandlijn » 10 Feb 2013, 16:22

Bovendien, de regelgeving hier is anders dan in Argentinië en Frankrijk, dus dit lijkt mij appels met peren vergelijken. Hoewel Frankrijk en Nederland gezamenlijk aan Europese regelgeving moeten voldoen, dienen de richtlijnen (EU Directives) als maatstaf voor implementatie van afgesproken verplichtingen en mogen lidstaten zelf bepalen hoe zij deze verplichtingen invullen binnen hun nationale wetgeving. Daarnaast heeft niet ieder land heeft diens wetgeving gebaseerd op het 'Nee, tenzij-principe'.

MG2

Re: Het MG2-Topic

Post by MG2 » 10 Feb 2013, 16:28

Juist :wink: Maar goed on topic: http://www.youtube.com/watch?v=RE8iY_CvSMk

Hoewel ik de link naar het filmpje eronder eerder geplaatst heb, nu dan toch maar weer, maar dan in de juiste topic :)

Hier nog wat meer: http://www.youtube.com/watch?v=rvxj5N39ynY én http://www.youtube.com/watch?v=LKWOCgw0VsM

MG2

Re: Het MG2-Topic

Post by MG2 » 11 Feb 2013, 21:55

En nog meer:

Image

Verder dan toch maar een dichtere kijk op de stuurtafel:

Image

En 5100 interieur:

Image

De cabine foto is genomen op De Akkers, en interieurfoto tijdens een rit richting CS, na vertrek vanaf genoemde halte.

User avatar
Calandlijn
Lid
Posts: 1056
Joined: 09 Jul 2008, 01:38
Location: Capelle aan den IJssel (nabij CPC)
Contact:

Re: Het MG2-Topic

Post by Calandlijn » 12 Feb 2013, 02:02

Goh, waar is de grafitti die je tegenwoordig tegenkomt? :roll: MG2 was niet immuun tegen dit grafspul, maar heb het gelukkig(!) nooit in deze stellen waargenomen. En vertrek vanuit AKS met een MG2 doet mij denken aan de tijd waarin ik in een MG2 voor het eerst van en naar AKS ging, samen met een toenmalige vriend, en langs twee grote ruwbouw betonnen gevaartes reed wat tegenwoordig de hallen van TSW zijn. :wink:

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Het MG2-Topic

Post by Tristan » 12 Feb 2013, 08:22

Er zijn wel foto's van besmeurde MG2's, zowel aan binnen- als buitenzijde. Ook is er een artikel waarin staat hoe de 5024 was verbouwd na een potje voetbal.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

MG2

Re: Het MG2-Topic

Post by MG2 » 12 Feb 2013, 12:04

Ja, maar goed, dat was incidenteel he :roll: De mentaliteit was toen anders. Het was toen dan ook een hele schok als er graffiti werd aangetroffen :shock: Wat toen, en dan bedoel ik vanaf eind jaren 80, wel gedaan werd was het bekrassen van ruiten en banken in de treinen. Maar daar bleef het dan ook bij. In de loop van de jaren 90 hield men zich het liefst bezig met het bekladden van de tunnels, en enkele objecten in de stations. Toen en nu is sowieso geen vergelijking. Wel kan ik je zeggen dat die harde kern voetbal aanhangers ruiger was dan nu :lol: Maar goed, terug on topic:

Hier een (al eerder) geposte video maar ook deze mag van mij wel in de rechtmatige topic :P http://www.youtube.com/watch?v=6UV6TTGKfQc

De reden dat ik het plaats, is dat de SG2-identieke tractie er het best te horen is :wink:

Image

Toen waren open dagen nog heel gewoon :mrgreen: :

Image

Image

User avatar
Calandlijn
Lid
Posts: 1056
Joined: 09 Jul 2008, 01:38
Location: Capelle aan den IJssel (nabij CPC)
Contact:

Re: Het MG2-Topic

Post by Calandlijn » 12 Feb 2013, 14:01

En zo te zien op foto 2 gaf de RET in de vroege dagen van de metro een stille hint dat er al plannen waren om lijn E te ontwikkelen. :lol:

Simon
Lid
Posts: 4747
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Re: Het MG2-Topic

Post by Simon » 12 Feb 2013, 14:09

Die letter E op het wagendienstnummerdisplay van de Emmetjes stond voor "Extra trein".
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

MG2

Re: Het MG2-Topic

Post by MG2 » 12 Feb 2013, 14:10

En nog exact vanaf het stadsdeel waar Lijn E begint (Rotterdam-Zuid) :mrgreen:

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1304
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Het MG2-Topic

Post by luka23 » 23 Feb 2013, 18:05

Er zijn een aantal onbekende locaties waar de emmetjes waren gesloopt. Kan iemand hier de onbekendheid veranderen?
Bron: http://www.retmetro.nl/rmforum/viewtopi ... 200#p97418
En een fotootje
Image
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
LB
Lid
Posts: 1393
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: Het MG2-Topic

Post by LB » 23 Feb 2013, 18:47

luka23 wrote:Er zijn een aantal onbekende locaties waar de emmetjes waren gesloopt. Kan iemand hier de onbekendheid veranderen?
Bron: http://www.retmetro.nl/rmforum/viewtopi ... 200#p97418
Wat wil je weten dan, slooplocaties zijn voor een groot gedeelte gewoon bekend.
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1304
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Het MG2-Topic

Post by luka23 » 23 Feb 2013, 18:59

Volgens je bericht niet....
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1304
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Het MG2-Topic

Post by luka23 » 13 Apr 2013, 22:52

Is dit probleempje inmiddels opgelost?
http://www.youtube.com/watch?v=CDJMZTa10-o
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Het MG2-Topic

Post by Tristan » 14 Apr 2013, 11:20

Provisorisch, staat op de rol om een keer goed vastgezet te worden.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1304
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Het MG2-Topic

Post by luka23 » 14 Apr 2013, 12:49

Ach, Carglass bellen met korting op Bosch ruitenwisser =D
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1304
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Het MG2-Topic

Post by luka23 » 03 Oct 2015, 15:03

Ik kwam 3 interessante foto's tegen op de site van het ROVM:
Image
Image
Image
Iemand hier meer info over? Kijkend naar het missende licht bij de MG2 en de post-2000 kentekenplaat bij de bus vermoed ik dat dit voor de sloop van de 5109 was,
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
LB
Lid
Posts: 1393
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: Het MG2-Topic

Post by LB » 05 Oct 2015, 15:32

Foto is gemaakt op de Waalhaven Noordzijde, inderdaad sloop van de 5109, ik heb ooit eens gepubliceerd in een Rail Magazine hoe en wat maar ik geloof dat het voor de sloper in de buurt van de Sluisjesdijk makkelijker opladen was dan bij de metroremise voor de deur
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10938
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Het MG2-Topic

Post by MichaBen » 05 Oct 2015, 16:36

Zijn deze rijtuigen over het spoor versleept hierheen? Het is op zich maar een paar rangeerbewegingen verwijderd van de remise, en in die tijd deed men nog niet zo moeilijk over de RET diesellocs op het hoofdspoor.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1304
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Het MG2-Topic

Post by luka23 » 10 Oct 2016, 14:58

Even dit topic tot leven brengen, hoe zit het nou met de 5110 en de 5051? Daar heb ik echt lang niks meer over gehoord.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Het MG2-Topic

Post by Tristan » 10 Oct 2016, 15:48

5051 is opgeblazen, gebruikt voor een ontruimingsoefening in station Blijdorp en daarna afgevoerd. Van de 5110 is naar mijn weten enkel nog de A-bak aanwezig. Deze staat bij een BHV-oefencentrum in Amsterdam. De B-bak is waarschijnlijk afgevoerd na lange tijd op een oefenterrein voor brandbestrijding in Utrecht te hebben gestaan.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1304
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Het MG2-Topic

Post by luka23 » 06 Feb 2017, 02:07

Wat is de stand van zaken bij de 5024? Die blog staat al een tijdje stil. Beter gezegd, ik zie een lege pagina. Zelfde vraag ik me af over de museum T-s.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1304
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Het MG2-Topic

Post by luka23 » 27 Dec 2017, 16:54

Heeft iemand hier meer informatie over? Bestaat 'ie nog steeds?
Image
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

nemepro
Lid
Posts: 1817
Joined: 12 Oct 2003, 13:43
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Het MG2-Topic

Post by nemepro » 03 Jan 2018, 00:52

is dat niet de 5010 bij het voormalige paintballgebouw in Enschede?
Openbaar Vervoer In Spijkenisse Is Terug: http://go.to/openbaarvervoerinspijkenisse

Post Reply