RSG3-materiaal (5500-serie)

Plaats hier informatie over de rijtuigen van de metrolijnen A t/m E. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 5233). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Mario90 » 01 Feb 2011, 17:17

Ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen, dus dan maar zo. Vanmiddag zag ik de 5511+5522 gekoppeld rijden, maar ipv een gele of blauwe sticker achter de voorruit, hadden ze allebei een A4 achter de voorruit. De exacte tekst kon ik niet lezen van waar ik stond, herkende wel het logo van Bombardier op de printjes. Software-update?

yacine
Lid
Posts: 65
Joined: 06 Nov 2010, 09:48

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by yacine » 01 Feb 2011, 17:23

Tristan wrote:Testsoftware 8.0.

User avatar
Wally
Lid
Posts: 464
Joined: 15 Oct 2006, 15:20

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Wally » 26 May 2011, 20:01

Vanochtend in (ik meen) de 5508 op lijn D naar De Akkers zag ik dat de infoschermen in het rijtuig functioneren.

Mijn observatie:
Bij het wachten op CS werden live camerabeelden uit het rijtuig getoond in een mozaïek. De beelden zijn in zoverre live dat ze niet continue verversen maar elke seconde een nieuw beeld tonen. Doordat er meerdere beelden getoond worden op 1 scherm zijn de beelden vrij klein.

Nadat de metro in beweging is gekomen (ook na halteringen bij de stations) wisselt het beeld op een gegeven moment naar de metrokaart. Deze is alleen leesbaar voor mensen die direct voor het scherm staan, en is nog steeds kleiner dan de normale stickers in het rijtuig. Wat mij betreft heeft deze kaart geen enkele functie, omdat de stickers met de plattegrond ook in het rijtuig hangen en veel duidelijker zijn. Wellicht wordt het wel interessant wanneer met een duidelijke stip de locatie van de metro dynamisch op deze plattegrond wordt getoond, maar dan zou ik adviseren om een stuk in te zoomen op de kaart, zodat de stationsnamen goed leesbaar zijn.

Na de metrokaart komt het scherm met de volgende stations, en daarboven wordt gemeld welke lijn en eindbestemming de metro heeft. Deze informatie verschijnt tijdens of net na de halteafroep, als ik het goed heb gezien.

Er wordt verder geen overstapinformatie gegeven op Beurs (geen statische, ook geen dynamische).
In ieder geval een gemiste kans dat op het scherm niet de tekst uit de halteafroep wordt vermeld.

Kort na het openen van de deuren verschijnen de live camerabeelden weer, zodat instappende reizigers zien dat ze gefilmd worden.

lex_1975
Lid
Posts: 856
Joined: 29 Mar 2011, 13:16
Location: Rotterdam

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by lex_1975 » 26 May 2011, 20:26

Er rijden nu al wagens waarop softwareversie 9 geladen is...
Bij de verschillende softwareversies wordt dit duidelijk gemaakt met gele sticker, geen sticker en het A4-tje...

Met software versie 8 zijn inderdaad ook volgende stappen gezet in informatievoorzien aan reizigers en tonen camerabeelden...
Bij de volgende update zullen weer aanpassingen komen en misschien komt dan wel overstapinformatie erbij...

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10938
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by MichaBen » 26 May 2011, 21:13

Typisch eigenlijk, je zou verwachten dat het informatiesysteem los staat van de besturingssoftware van het rijtuig. Het moet toch niet zo zijn dat een update aan de infoschermen ervoor zorgt dat de rijtuigen niet meer koppelbaar zijn met de vorige versie.

lex_1975
Lid
Posts: 856
Joined: 29 Mar 2011, 13:16
Location: Rotterdam

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by lex_1975 » 26 May 2011, 21:26

Die update schijnt toch wel ± 1 uur per wagen te duren om te laden.
In die update is dan ook alles.
Voor de informatievoorziening aan de reizigers zal het niet nodig zijn om combineren niet toe te staan, maar in die update zitten ook onderdelen die met de besturing te maken hebben en voor die onderdelen is ervoor gekozen om wagens met verschillende software versies niet aan elkaar te koppelen...

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Tom » 26 May 2011, 23:04

Een uur maar liefst. Dat is wel erg lang zeg!

Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van het tonen van beelden uit het rijtuig zelf? Afschrikken doet het ook niet, althans, niet extra dan dat het nu al gebeurt. Grote stickers en duidelijke camera's zien hangen lijkt me wel voldoende afschrikken. Het is alleen leuk voor kinderen die naar zichzelf gaan zwaaien, maar ik had liever beelden van de trein TV of iets dergelijks gezien dan mezelf...

lex_1975
Lid
Posts: 856
Joined: 29 Mar 2011, 13:16
Location: Rotterdam

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by lex_1975 » 26 May 2011, 23:59

Formatteer je eigen pc maar eens en zet alle e gebruiken programma's er maar weer eens op.
Volgens mij ben je dan ook behoorlijk lang bezig...
Zelfs met een nieuwe pc is al het werk niet binnen een uur te doen, als je behoorlijk wat programma's moet installeren.

Dat beelden van jezelf afschrikken is trouwens wel bewezen.
Kijk maar eens naar programma's als politie op je hielen of wegmisbruikers.
Als de camera erbij komt, willen velen niet meer herkenbaar in beeld.
Als dit soort mensen in de metro zichzelf zien, zijn ze toch sneller geneigd om wat minder snel te ver te gaan...

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Tristan » 27 May 2011, 09:25

De 5618 is voorzien van versie 9.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
tom-hommels
Lid
Posts: 143
Joined: 24 Apr 2005, 12:49
Location: rotterdam
Contact:

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by tom-hommels » 27 May 2011, 09:35

Dus als ik het goed begrijp slaan ze versie 8 over en gaan ze direct naar versie 9?
Lol mag altijd

jasper88
Lid
Posts: 737
Joined: 05 Nov 2005, 20:58

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by jasper88 » 27 May 2011, 10:12

MichaBen wrote:Typisch eigenlijk, je zou verwachten dat het informatiesysteem los staat van de besturingssoftware van het rijtuig. Het moet toch niet zo zijn dat een update aan de infoschermen ervoor zorgt dat de rijtuigen niet meer koppelbaar zijn met de vorige versie.
Lijkt mij ook dat dit los staat, gezien het 2 verschillende systemen zijn.
De informatie systemen draaien op Windows (XP, uitgekleed, als ik het goed had) en zo ver ik weet de rest op Linux.
Als ik mijn handtekening geef, krijg ik die van jou dan ook??

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Tom » 27 May 2011, 10:28

tom-hommels wrote:Dus als ik het goed begrijp slaan ze versie 8 over en gaan ze direct naar versie 9?
Nee, de 5605 en 5607 rijden al een hele poos rond met SW 8.0

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Tristan » 27 May 2011, 10:38

Dat klopt, vandaag zijn er volgens mij drie wagendiensten vanaf de Gvw uitgerukt met 8.0. 9.0 is echt aan het begin van de testfase, deze zul je ook nog niet in dienst zien. Pas als die softwareversie is goedgekeurd (volgens mij onder andere ook door de IVW) wordt het over het gehele wagenpark uitgerold. Dat is dan vermoedelijk al geheel voorzien van 8.0. Tussentijds kunnen er nog wijzigingen worden aangebracht in 9.0, dat was volgens mij ook bij versie 7 gedaan (dat was uiteindelijk 7.1 geworden).
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Tristan » 28 May 2011, 04:44

Wally wrote:Bij het wachten op CS werden live camerabeelden uit het rijtuig getoond in een mozaïek. De beelden zijn in zoverre live dat ze niet continue verversen maar elke seconde een nieuw beeld tonen. Doordat er meerdere beelden getoond worden op 1 scherm zijn de beelden vrij klein.
Hier een fotootje van zo'n scherm in de 5611.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

lex_1975
Lid
Posts: 856
Joined: 29 Mar 2011, 13:16
Location: Rotterdam

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by lex_1975 » 28 May 2011, 05:14

Dit zijn beelden, die de bestuurder ook al te zien kreeg, als er tussen stations wat gebeurde (zoals brandmelding, noodrem en nooddeur openen)...

User avatar
minko
Lid
Posts: 341
Joined: 25 Nov 2006, 17:47
Location: hoogvliet

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by minko » 28 May 2011, 10:54

lex_1975 wrote:Dit zijn beelden, die de bestuurder ook al te zien kreeg, als er tussen stations wat gebeurde (zoals brandmelding, noodrem en nooddeur openen)...

Nooddeuren hebben we niet jij bedoeld een deur in nood openen. we hebben wel vierdienstdeuren per trein.
Vraag jij je ook wel eens af, als je een smurf wurgt, welke kleur krijgt hij dan?

lex_1975
Lid
Posts: 856
Joined: 29 Mar 2011, 13:16
Location: Rotterdam

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by lex_1975 » 28 May 2011, 12:24

Haha, maar je hebt gelijk...

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Tom » 06 Jun 2011, 17:39

Tristan wrote:9.0 is echt aan het begin van de testfase, deze zul je ook nog niet in dienst zien.
De 5618 (Welke is voorzien van 9.0) reed gister toch echt in dienst op Lijn C tussen De Terp en Capelseburg (pendel)

jasper88
Lid
Posts: 737
Joined: 05 Nov 2005, 20:58

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by jasper88 » 07 Jun 2011, 15:31

Dat klopt, wanneer een test versie betrouwbaar genoeg wordt bevonden (na testten en test ritten), dan zal het rijtuig in de dienst worden genomen. Dit is gewoon met deze briefjes achter de voorruit. Na een dienst of aantal diensten worden de log gegevens uit gelezen en gekeken naar eventuele fouten. Na verloop van tijd wordt een versie goedkeurt, zodat alles deze versie krijgt.
Als ik mijn handtekening geef, krijg ik die van jou dan ook??

User avatar
Calandlijn
Lid
Posts: 1056
Joined: 09 Jul 2008, 01:38
Location: Capelle aan den IJssel (nabij CPC)
Contact:

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Calandlijn » 01 Jun 2012, 15:46

Als ik mij niet vergis heb in het metrostelnummer heb ik in de 5522 vanaf RCS ri. BRS bij deur 14 een luid, fluitend geluid waargenomen lijkend op wanneer er een spleet tussen de deuren zou zitten tijdens het rijden, maar ik vermoed dat het een soort ontsnappende luchtdruk is. Deze luchtdruk wordt vanaf de zijkant van het rijtuig weggedrukt, want bij stations met pilaren tussen de sporen wordt dit geluid goed waargenomen. Ook is deze luchtdruk ogenschijnlijk verbonden met de remkracht, want deze wordt krachtiger naarmate de remkracht toeneemt en stopt wanneer de metro stilstaat. Tijdens acceleratie is dit geluid niet te horen.

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1130
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Jmstro » 27 Jan 2015, 15:39

Deze week wordt weer een begin gemaakt met het laden van een software update (V.11), de rijtuigen zullen een blauwe sticker op de vorruit krijgen (ten teken dat ze niet koppelbaar zijn met de oude software versie), bedoeling is dat eerst de 5500 serie wordt en daarna de 5600.
De eerste 4 rijtuigen zijn: 5502, 5514, 5520 en 5522.

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Tom » 27 Jan 2015, 19:19

En wat houdt die update dan zoal in? Gaan ze eindelijk weer eens wat doen met de tv-schermen in de rijtuigen?

User avatar
Denmetrofan
Lid
Posts: 53
Joined: 25 Oct 2006, 15:43
Location: Spijkenisse

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Denmetrofan » 28 Jan 2015, 11:06

Wordt de WiFi ook uitgerold met deze update?

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Tristan » 28 Jan 2015, 11:16

WiFi en tv-schermen staan los van deze update. Het zijn veelal kleine aanpassingen in het besturingssysteem van het voertuig, zoals aanpassingen voor remmen, RIS en dergelijke.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1130
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: RSG3-materiaal (5500-serie)

Post by Jmstro » 29 Jan 2015, 07:56

Wifi metro 5510.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply