Page 4 of 4

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 01 Feb 2012, 20:17
by nemepro
heb filmpje en foto's :mrgreen:

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 23 Mar 2012, 13:08
by Paul
Image
Image
Image
Image
Image

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 23 Mar 2012, 20:07
by Tom
Tristan wrote:Dan gaan er onder andere nieuwe richtingfilms in... Meer informatie volgt binnenkort.
:roll:

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 06 Oct 2012, 09:08
by Tom
Vanmorgen ving ik in alle vroegte een gesprek van een metrobestuurder op. Hij had het erover dat er mogelijk RSR type T wagens zullen worden ingezet om te gaan testen op de mogelijk ooit te komen lijn naar Hoek van Holland. My face was like :shock: .

Maar als je er even over nadenkt is dat niet eens zo'n heel gekke en onrealistische gedachte. De RSG2's hebben immers ook op lijn E een flinke tijd test gereden en zijn al helemaal klaar voor ZUB. Het voordeel van testen met type T en een mogelijk proefbedrijf is in ieder geval dat je geen materieel uit de huidige vloot onttrekt. Best handig, want ondanks de 42 nieuwe SG3's zit men nog altijd niet bepaald ruim in het materieel op de A, B en C lijn. En met 11 Teetjes kun je flink wat proeven en testen ondernemen. Het verklaard in ieder geval waarom deze wagens nog steeds niet zijn afgevoerd, want met de komst van de M5 in Amsterdam zullen deze stellen vast niet meer naar Diemen verhuizen.

Wie weet meer? :roll:

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 06 Oct 2012, 21:26
by crosby
Type T mag vanaf januari 2014 niet meer worden ingezet voor passagiersvervoer in tunnels omdat ze niet brandveilig genoeg zijn; houten vloer en dak.
Hierdoor zal het erg onwaarschijnlijk worden dat deze op de Hoekse Lijn gaan rijden.

De nu nog aan GVW en WHV type T's zullen worden verschroot; de hierboven gefotografeerd rijtuigen zijn niet meer van de RET.
Al met al blijft er weinig over van de het type T.

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 07 Oct 2012, 01:04
by Tristan
Hier blijkt maar weer dat bestuurders soms fabeltjes vertellen. De RSG2's hebben inmiddels zo lang buiten dienst gestaan, dat ze letterlijk en figuurlijk verrot zijn. Er zijn sowieso drie wagens 'vitaal gekannibaliseerd', dat deze nooit meer zullen gaan rijden. Van de andere wagens heb ik een hele zwik foto's gezien; deze zijn, zonder een echt grote opknapbeurt en dus een heel grote zwik geld, niet meer in de reizigersdienst in te zetten. Corrosie, verrotte vloeren en vastgeroeste draaistellen (rijdend krijgen is snijbranderwerk). Dus áls er al SG2's naar de HL gaan, zijn dat zéker geen RSG2's. En de andere SG2's, waaronder de nog rijdende, mogen na 2013 niet meer door de tunnel. Dus dat wordt ook moeilijk.
Voor testrijden kun je volstaan met een paar SG3's, dus met een wat efficiëntere inzet van de ietwat overtollige hoeveelheid MG2/1's kun je die paar rijtuigen wel missen. Daarnaast zijn we bezig met het voorbereiden van de aanschaf van 20+ SG3's in afwachting van de HL. Om een lang verhaal kort te maken: er komen geen RSG2 of SG2-rijtuigen op de HL.
P.S. Crosby: alle (R)SG2-rijtuigen zijn nog van de RET (eigenlijk van de gemeente, maar het beheer bij de RET). En dat alle wagens die op de Gvw staan verschroot zullen worden, is ook niet veel meer dan een achterhaald besluit.

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 07 Oct 2012, 09:46
by luka23
@Tristan, zou je misschien die foto's kunnen sturen?

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 07 Oct 2012, 11:45
by Wally
Voor testritten Hoekselijn kan m.i. juist gebruik worden gemaakt van SG2 materieel zolang het nog aan te schaffen nieuwe materieel er nog niet is. Er hoeft immers alleen op bovengronds trace getest te worden en ik neem aan dat men SG3's liever in reizigersdienst heeft.

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 07 Oct 2012, 12:03
by nz-ow
Wally wrote:Voor testritten Hoekselijn kan m.i. juist gebruik worden gemaakt van SG2 materieel zolang het nog aan te schaffen nieuwe materieel er nog niet is. Er hoeft immers alleen op bovengronds trace getest te worden en ik neem aan dat men SG3's liever in reizigersdienst heeft.
De randstadrail T-jes zullen niet worden gebruikt voor de hoekselijn. Al het materiaal kan overigens worden gebruikt voor de hoekselijn aangezien deze wordt voorzien van ATB.

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 07 Oct 2012, 12:47
by Tristan
Er moet wel een pantograaf op zitten.

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 07 Oct 2012, 18:51
by LB
Tristan wrote: Daarnaast zijn we bezig met het voorbereiden van de aanschaf van 20+ SG3's in afwachting van de HL.
Worden er nou dan wel mensen benaderd die er mee moeten werken zoals bestuurders en monteurs??Scheelt een boel gedoe na de bestelling

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 07 Oct 2012, 20:04
by MichaBen
Tristan wrote:20+ SG3's
Dat zijn er meer dan de 11 waar oorspronkelijk sprake van was bij de eerste plannen voor de Hoekse Lijn. Nu was al bekend dat het er meer dan 11 moesten worden, dat aantal was nog uit de tijd dat men uitging van een 10 minuten dienst Schiedam - Maassluis met slechts de helft door naar HvH (20 minuten dienst), dan zouden 5 tweetjes (3 voor SDC-HVH, 2 voor SDC-MSS) + 1 reserve genoeg zijn. In de laatste plannen ging men uit van lijn A in de spits tot Vlaardingen West, dan zou je 2 wagendiensten extra hebben (rijtijd van 10 minuten), plus dat je dan over de grens zit voor een extra rijtuig reserve dus 5 extra is 16 rijtuigen. Ik weet niet of ondertussen de plannen nog verder veranderd zijn en HvH ook een 10 minuten dienst zou krijgen of dat dit nog 20 minuten is zoals in de eerste plannen, maar dat is slechts een wagendienst en dan blijf je steken op 18 rijtuigen. Zijn de overige dan voor versterking op het huidige net, of zijn er in de recentste plannen nog meer rijtuigen nodig voor de Hoekse Lijn? Als er ATB zou komen en de huidige signaleringen hetzelfde blijven (dus 80km/u als maximum) zal de rijtijd met zo'n 2 minuten toenemen ten opzichte van ZUB met 100km/u, en kan het zijn dat je een extra wagendienst nodig hebt.

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 07 Oct 2012, 21:46
by Calandlijn
Wally wrote:Voor testritten Hoekselijn kan m.i. juist gebruik worden gemaakt van SG2 materieel zolang het nog aan te schaffen nieuwe materieel er nog niet is. Er hoeft immers alleen op bovengronds trace getest te worden en ik neem aan dat men SG3's liever in reizigersdienst heeft.
Enigszins is het begrijpelijk dat SG2's hiervoor makkelijk inzetbaar (zouden) zijn, ware het niet dat hier een praktische onmogelijkheid aan vast zit: Ik zie namelijk niet gebeuren dat voor 2014 de HL is aangesloten op het metronetwerk incl. aanpassingen langs het tracé waar nodig, betekende dat alle TT's (Test T's :wink: ) de testrit vanaf een huidig RET-depot dienen aan te vangen wat resulteert in onvermijdelijk tunnelrijden.

Bovendien liggen de plannen voor lijn F er ook nog, met de vraag of de laatste berichtgeving omtrent de plannen nog actueel is. Aangezien Feijenoord definitief een nieuw stadion als onderkomen gaat krijgen bij de Varkenoord, weet ik niet welk project - HL of lijn F - prioriteit zal krijgen, alhoewel ik mijn geld op lijn F zou inzetten. Weliswaar liggen de sporen naar HvH er al, maar aan de andere kant wordt dit tracé al (jarenlang) bediend. De NS kan daarnaast niet zomaar aankomen dat het met ingang van een jaartal geen diensten meer uitvoert op de HL, niet zolang er geen alternatieve vervoerder aanklopt om de reizigers verder te gaan bedienen. Tenslotte zou het in mijn ogen onacceptabel zijn als de reiziger zonder OV-vervoer komt te zitten.

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 07 Oct 2012, 22:26
by Wally
Als je met de F-lijn de lijn van Kralingse Zoom via De Esch en een intercitystation op Zuid naar Zuidplein bedoeld: die is voorlopig niet meer aan de orde, afgaande op het ontbreken van dit project in stukken van Stadsregio. Aanleg hiervan kost ook vele malen meer dan de ombouw van de HL, dus in deze tijden niet waarschijnlijk. Ik zou je geld dus niet op de F lijn zetten, te meer daar de concessieverlener van de HL de Stadsregio is, ze moeten dus sowieso 'wat' doen met de Hoekse lijn. Ik weet niet welke afspraken er precies gemaakt zijn met het rijk over de vrijkomende sporen tussen Schiedam en Rotterdam Centraal, die afspraken zouden wellicht zwaarwegend kunnen zijn in de beslissing om de Hoekse Lijn om te bouwen.
De HL zal pas in 2016 omgebouwd kunnen worden, uitgaande van de laatste info van de Stadsregio.

Maar we gaan hier off-topic, om dan nog even on topic te blijven:

Geldt het verbod op het rijden in tunnel altijd of alleen met passagiers? Ik vermoed het laatste, dat is een aanname dus als iemand de juiste info heeft lees ik die hier graag.

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 20 Apr 2015, 22:47
by MetroRET
Op twitter ( https://twitter.com/MetroRET/status/590209941148938240) kwam ik een foto tegen van dat er twee RSG2-rijtuigen naar Vught zijn getransporteerd, waar sinds oktober 2014 ook de 5212 en 5258 hun onderkomen hebben gevonden. Is hier meer informatie bekend, zoals stelnummers, of er nog meer volgen etc....

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 21 Apr 2015, 09:06
by metroverslaafde
Dat is ook een onverwachte wending in het verhaal van rsg2 rijtuigen. Zouden 12 en 58 al ontploft zijn dan :P

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 21 Apr 2015, 15:44
by Tristan
Ik heb navraag gedaan bij defensie in Vught, maar het RSG2-rijtuig was niet op weg daar naartoe. Waar het rijtuig wél naartoe gaat is niet geheel duidelijk, maar aannemelijk is dat het alsnog naar de Duitse tussenhandelaar gaat, omdat de rijtuigen op het terrein van Van der Vlist misschien te veel geld kosten aan ruimtehuur.

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 21 Apr 2015, 16:50
by MetroRET
Zijn er enige data van deze transporten bekend en zo ja hoe laat zo ongeveer ? :P

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 21 Apr 2015, 17:19
by Tristan
Ga ik morgen navragen.

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 12 Feb 2018, 20:57
by luka23
Ik kwam op facebook voorbij iemand die een foto heeft in een 5271 die heel erg gesloopt wordt. Weet iemand welke rijtuigen worden/al zijn gesloopt en waar dit plaatsvindt/vond?

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 05 Mar 2019, 18:23
by luka23
Heeft iemand nog de foto's van de proefritten van de 5264 op de Hofplein- en Zoetermeerlijn?

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 19 Jul 2019, 13:14
by remy5000
Via marktplaats heb ik eindelijk een RSG2 paneel kunnen bemachtigen. Ik had al een aantal "gewone" T panelen, maar de randstadrail versie nog niet. Nu wel!

De collectie: 2x gewoon T paneel, 1x randstadrail T, 1x 700 ZGT, 1x 1600 en 1x 1800 (NS)
Image

Normale en randstadrailpaneel naast elkaar:
Image

Achterkant:
Image

Close up:
Image

De aansluiting van de snelheidsmeter is anders, dat lijkt een stappenmotor. Oude paneel was erg simpel, 0/2 amp, 1 amp = 40 op de teller, 2 80 etc. En het ZUB systeem is me helemaal onbekend, dus dat wordt een paar avonden leuk spelen. Alleen het klokje mist nog.

Net als de andere panelen eindigt dit met een koppeling naar de metrosim (http://sim.bemined.nl)

Re: RSG2-rijtuigen

Posted: 20 Jul 2019, 21:34
by Jmstro
Ik wist niet dat je daarnaar op zoek was :roll: