SG3-materieel (5600-serie)

Plaats hier informatie over de rijtuigen van de metrolijnen A t/m E. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 5233). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
Post Reply
User avatar
mitchell1993
Lid
Posts: 369
Joined: 12 Feb 2007, 22:39

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by mitchell1993 » 08 May 2015, 17:20

Ook de 5602 (staande op remise 's Gravenweg) heeft de nieuwe deurkleuren mogen ontvangen.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10938
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MichaBen » 08 May 2015, 18:27

Ik vind vooral de half R-Net half RET combinatie niet mooi. Het is een samensmelting van twee kleurstellingen, in plaats van een kleurstelling die echt zo ontworpen is. Daarnaast zie ik het nut ook niet van een R-Net kleurstelling die niet de daadwerkelijke R-Net kleurstelling is.

Richard
Lid
Posts: 65
Joined: 03 Jan 2010, 14:58

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Richard » 09 May 2015, 00:43

Krijg zo het gevoel dat de RET het doet omdat het moet. Andere vervoeders bestellen hun voertuigen volledig in R-net (afwachten wat er dan met de 57xx wordt gedaan) en dan hun logo ergens beetje verborgen. Hier kan je het weer heel makkelijk ongedaan maken.

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Tom » 09 May 2015, 01:12

De RET moet dit inderdaad doen en het gaat zeker niet vrijwillig. Maar ook hier geld dat het goedkoop moet, en een paar deuren een andere kleur geven is stukken goedkoper dan een goede uitmonstering ontwerpen en aanbrengen. Daarnaast zal het de meeste passagiers niet uitmaken welke kleuren een metro heeft, dus dan is de keuze snel gemaakt.

User avatar
casper_rzb
Lid
Posts: 28
Joined: 19 Feb 2014, 09:56

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by casper_rzb » 13 May 2015, 16:48

5602 rijd al vrolijk de dienst rond met R-net kleuren

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10938
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MichaBen » 18 May 2015, 17:20

Ook de 5603 rijdt op de sneltram rond als R-Net monster. Doet men het aanpassen bewust op nummervolgorde, in tegenstelling tot bij de revisies?

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MetroRET » 18 May 2015, 17:45

Als men dat inderdaad doet, komt men, als ze er inderdaad 1 per week doen, mooi uit betreft de SG3-rijtuigen die op lijn E mogen rijden.
De 5612 zou dat exact in de 1e week van de zomervakantie aan de beurt zijn.

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Tom » 18 May 2015, 18:53

Dus dan rijden er straks combi's op lijn E met zowel R-net, RET én RandstadRail logo's, blauwe én rode deuren. Ware feesttrein dus.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MetroRET » 18 May 2015, 20:54

Daar zou eens een BD-rit van gemaakt moeten worden, net als toen met de Type B, vorig jaar juni met de 5311-5361-5320-5336.

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Tristan » 18 May 2015, 22:20

Daar wordt vást al op gezinspeeld :D
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1130
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Jmstro » 19 May 2015, 12:56

Tristan wrote:Daar wordt vást al op gezinspeeld :D
:roll: :roll:

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by remy5000 » 29 May 2015, 09:05

Ik zie op Wikipedia en Flickr (https://www.flickr.com/photos/alextrein ... otostream/) het volgende:
Vanwege werkzaamheden op Metrolijn E werd in de avonduren de dienst op deze lijn ingekort tussen Rotterdam CS en Den Haag Cs men reed in een Half uurs frequentie met gekoppelde rijtuigen in enkelspoorbedrijf tussen beide plaatsen.

Normaliter rijd men om het kwartier tussen Den Haag Cs en Slinge met enkele rijtuigen.

Op Den Haag Centraal stonden deze combinaties dan 22 minuten voordat deze weer vertrokken.

De SG3 rijtuigen uit de 5600 serie komen normaal gesproken alleen overdags op de E lijn als er een tekort is aan rijtuigen uit de serie 5500.

aleen de rijtuigen 5612,5613,5614,5615 en 5617 mogen nog op de E lijn worden ingezet omdat deze rijtuigen net als alle 5500 en een zogeheten RaRa profiel op de wielen hebben net als alle rijtuigen 5500 serie.

De 5618, 5622,5624 en 5630 hadden dit profiel ook en hebben ook een aantal jaren diensten opgevangen op de E lijn maar zijn weer hergeprofileerd' naar'normaal metrospoor en mogen dus niet meer worden ingezet op de E lijn.

rijtuigen die geen RaRa profiel op de wielen hebben gaan vanaf 80 km/u enorm schudden met het risico dat daardoor de pantografen af zouden kunnen breken daarom is er maar een select groepje rijtuigen specifiek toegelaten op de E lijn echter technisch gezien zouden alle rijtuigen er wel 'kunnen' rijden alleen mag dit dus niet omdat de wielen niet aan de specificaties voldoen.

Echter is er vanaf directieniveau opgelegd als er dan al rijtuigen uit de 5600 serie rijden dat deze met een identiek rijtuig gekoppeld worden.

de combinatie 5600 serie+5500 serie is een doorn in het oog van de directie,echter komen deze combi's nog met regelmaat voor.

onder het personeel hebben ze al de namen: 'Duo penotti'(uit het tijdperk type-T en type M gecombineerd),'aanhanger met caravan',en raspaard(Randstadrail voertuig serie 5500) en een bastaard (SG3 serie 5600 A,B,C lijn.

voorlopig dus nog te zien maar het kan zomaar ineens over zijn.......

vandaar deze sfeeropname van een 5600 en 5500 gecombineerd te Den Haag Centraal
Ik kom dit echter niet tegen op de materieelpagina's van de betreffende series op de site hier. Is bovenstaande correct? Zo ja, kan het dan misschien toegevoegd worden aan de pagina's?
https://raymii.org

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1130
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Jmstro » 30 May 2015, 04:37

De 5 hierboven genoemde rijtuigen uit de 5600 serie mogen inderdaad op Rara rijden, sinds kort is daar de 5601 bij gekomen.
Maar dat "gelul" over dat ze met een identiek rijtuig gekoppeld moeten zijn, is volgens mij uit de duim gezogen.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MetroRET » 30 May 2015, 07:49

Ik denk inderdaad dat men dan niet echt geslaagd zou zijn of hun best doen om per se dubbele 5600'en op lijn E in te zetten.

Dat van 5601 is wel iets interessants. Is alleen de 5601 er aan toegevoegd of wordt elk rijtuig bij de retroproef en R-net beschikkering geschikt gemaakt voor inzet op lijn E ?

nemepro
Lid
Posts: 1817
Joined: 12 Oct 2003, 13:43
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by nemepro » 30 May 2015, 14:57

welke 5600en hebben nu al de nieuwe kleurinstelling?

is dit momenteel alleen de 5601??

alvast bedankt voor de info!
Openbaar Vervoer In Spijkenisse Is Terug: http://go.to/openbaarvervoerinspijkenisse

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10938
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MichaBen » 30 May 2015, 15:06

casper_rzb wrote:5602 rijd al vrolijk de dienst rond met R-net kleuren
MichaBen wrote:Ook de 5603 rijdt op de sneltram rond als R-Net monster.
En ik vermoed dat de 5604 ondertussen ook wel klaar zou moeten zijn.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MetroRET » 30 May 2015, 15:24

Die reed al sinds vorige week zondag. :P

https://twitter.com/Rsg312/status/602581018063851520

User avatar
5601
Lid
Posts: 306
Joined: 24 Jul 2009, 12:20
Location: Spijkenisse

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by 5601 » 01 Jun 2015, 14:27

Ook 5605 heeft inmiddels de rode deuren, ik zat er zojuist in.
Hij rijdt op de C-Lijn

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10938
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MichaBen » 03 Jun 2015, 07:32

Op de sneltram rijdt vandaag een volledige rnet combi, 730 vanaf alexander ri schiedam.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MetroRET » 04 Jun 2015, 16:32

Wordt er ooit overwogen om bij de (R)SG3 gewoon ramen in deze rijtuigen te plaatsen. Dat koelingssysteem is altijd al een drama geweest en dat zal zeker niet verhelpen.

User avatar
mitchell1993
Lid
Posts: 369
Joined: 12 Feb 2007, 22:39

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by mitchell1993 » 04 Jun 2015, 17:39

MetroRET wrote:Wordt er ooit overwogen om bij de (R)SG3 gewoon ramen in deze rijtuigen te plaatsen. Dat koelingssysteem is altijd al een drama geweest en dat zal zeker niet verhelpen.
Ligt de temperatuur in het rijtuig niet aan wat de bestuurder instelt? Althans dat idee krijg ik. Verder zal het aircosysteem niet het probleem zijn, die kan wel normaal koelen.

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Tristan » 04 Jun 2015, 17:50

MetroRET wrote:Wordt er ooit overwogen om bij de (R)SG3 gewoon ramen in deze rijtuigen te plaatsen.
Als het goed is beschikken alle (R)SG3's over ramen. De bestuurder kan de temperatuur van de reizigersafdeling niet instellen.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1920
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by MetroRET » 04 Jun 2015, 17:55

Ik bedoel dan wel ramen, die je OPEN kan doen. :mrgreen: :roll:

Richard
Lid
Posts: 65
Joined: 03 Jan 2010, 14:58

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Richard » 04 Jun 2015, 19:36

Tristan wrote:Als het goed is beschikken alle (R)SG3's over ramen. De bestuurder kan de temperatuur van de reizigersafdeling niet instellen.
Wat regelt dan de temperatuur? En waarop wordt dat gebaseerd?

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: SG3-materieel (5600-serie)

Post by Tristan » 04 Jun 2015, 19:40

Bovenop en binnenin het rijtuig hangen thermostaten. Aan de hand van de buiten- en binnentemperatuur wordt bepaald of er gekoeld, enkel geventileerd of verwarmd moet worden. De bestuurder kan zelf de temperatuur van de bestuurderscabine regelen.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

Post Reply